To, w jaki sposób w świetle przepisów prawa rozróżnia się SPAM od informacji handlowej, ma niebagatelne znaczenie dla naszej wygody korzystania z sieci. Przyjrzyjmy się temu tematowi nieco bliżej.
SPAM budzi często negatywne reakcje użytkowników Internetu. Bycie zasypywanym ciągle nowymi informacjami, których nie chcemy, nie jest niczym przyjemnym. Jakie mamy prawa w tej materii w świetle przepisów krajowych i europejskich?
Informacja handlowa
Pojęcie SPAM-u nie może istnieć bez terminu: informacja handlowa. Ta jest z kolei definiowana jako każda informacja, która służy do promowania usług, towarów lub wizerunku firmy czy osoby. Nie jest przy tym istotne, czy cel ten osiągnięty jest w przekazie bezpośrednim czy pośrednim. Informacje handlowe powinny być zawsze wyraźnie odróżnione od innych typów wiadomości.
SPAM
Prawo polskie i europejskie definiuje SPAM jako niezamówione informacje handlowe, wysyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Dotyczy to zwłaszcza wiadomości wysyłanych mailowo.
Przepisy prawne, które odnoszą się do tego zjawiska to przede wszystkim Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (z 18 lipca 2002 roku). Dokument ten zwiększa ochronę internautów, a także po części reguluje zachowania w Internecie. Najważniejszy wniosek, który wynika dla konsumentów z tego dokumentu to fakt, że wysyłanie niezamówionych informacji handlowych jest zakazane.
Oprócz wspomnianej wyżej ustawy na kwestię SPAM-u wpływa Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (z 23 sierpnia 2007 roku). Zgodnie z zapisami tego dokumentu do agresywnych praktyk rynkowych zalicza się uciążliwe i niechciane nakłanianie do nabycia produktów zarówno przez telefon, jak i faksem czy pocztą elektroniczną. Agresywną praktyką rynkową nie jest jednak nakłanianie do zakupu, które wynika z zobowiązań umownych konsumenta.
Co robić ze SPAM-em?
Jeżeli otrzymujemy regularnie niechciane informacje handlowe, możemy:
- żądać od ich nadawcy zaniechania praktyki,
- żądać usunięcie skutków takich działań,
- złożyć oświadczenie w tej sprawie,
- unieważnić umowę, na mocy której otrzymujemy SPAM.