Zaciągane kredyty często ubezpieczamy - choć nie zawsze z własnej woli. Jeśli jednak już wykupiliśmy polisę do pożyczki, to w jakich sytuacjach możemy liczyć na pomoc ze strony ubezpieczyciela w zakresie spłaty zadłużenia?
Coraz więcej banków proponuje swoim klientom kredyty i pożyczki w pakiecie z ubezpieczeniem ich spłaty. Polisy stanowią wygodne zabezpieczenie dla banku, jednocześnie podnosząc ich zyski. Polisy stanowią przecież dla kredytobiorcy dodatkowy koszt kredyt i to wcale nie mały. Dodatkowo, spłata zadłużenia z pomocą polisy zależy od różnych czynników i nie następuje w każdej sytuacji.
Sprawdź zakres ochrony
To, kiedy możemy liczyć na pomocą ubezpieczyciela, zależy od zakresu ochrony polisy. Należy pamiętać, że ten zakres może różnić się nawet przy produktach z tej samej kategorii (czyli: polisa na życie polisie na życie nie równa). Zapoznanie się z warunkami ubezpieczenia przed podpisaniem umowy o nie to warunek konieczny, o który pod żadnym pozorem nie wolno zapomnieć.
Prawo do zwrotu części składki
Istotną kwestią związaną z kredytem z polisą jest prawo zwrotu części składki ubezpieczeniowej. Możemy odzyskać część wpłaconych już pieniędzy pod warunkiem, że składka została pobrana jednorazowo z góry - zwykle w momencie wypłaty pożyczki. Aby liczyć na zwrot, niezbędne będzie także złożenie odpowiedniego wniosku.
Kiedy firma ubezpieczeniowa spłaci zadłużenie?
Jak wspomnieliśmy już wcześniej, w przypadku polis oferowanych do kredytów różnorodność zakresów ich ochrony jest bardzo duża. To, kiedy ubezpieczyciel pokryje za nas zadłużenie, zależy przede wszystkim od typu wykupionej przez nas polisy.
I tak polisa na wypadek śmierci, czyli ubezpieczenie na życie, gwarantuje zwykle wypłatę świadczenia po złożeniu pisemnego wniosku przez bliskich zmarłego, a także po dostarczeniu aktu zgonu.
Przy polisie ubezpieczającej od trwałego inwalidztwa na wypłatę środków można liczyć po złożeniu wniosku oraz dokumentów, które potwierdzają trwałe inwalidztwo. Często spotyka się wymóg złożenie dokumentów potwierdzających wystąpienie zdarzenia, w wyniku którego doszło do uszczerbku na zdrowiu uniemożliwiającego dalsze zarobkowanie.
Jeśli posiadamy polisę na wypadek utraty pracy, to aby ubezpieczyciel przejął na siebie obowiązek spłaty kredytu, niezbędne jest złożenie wniosku, a także dokumentów, które potwierdzają, że utrata pracy nie nastąpiła z winy ubezpieczonego.
Przy polisie na wypadek niezdolności do pracy wypłata świadczenia nastąpi, gdy złożymy wniosek oraz udokumentujemy naszą niezdolność do pracy. Wielu ubezpieczycieli żąda dodatkowo w takiej sytuacji zaświadczenia z ZUS-u lub KRUS-u.
Pamiętajmy jednak o licznych wyłączeniach i wymogach formalnych, które nierzadko sprawiają, że mimo iż kredytobiorca - lub jego rodzina - jest przekonany o zasadności swoich roszczeń, to ubezpieczyciel odmawia wypłaty świadczenia, pozostawiając go z kredytem sam na sam.