Decydując się na zakup nieruchomości, należy zdawać sobie sprawę z tego, że pociągnie to za sobą koszty notarialne. O jakich kwotach mówimy?
Zakup własnego mieszkania czy domu to marzenie wielu osób. Oprócz samego wydatku na nieruchomość należy liczyć się jednak z tzw. kosztami okołotransakcyjnymi. Wśród nich istotną część stanowią koszty notarialne.
Za co przyjdzie zapłacić?
Jeśli udało nam się zdobyć kredyt i znaleźć właściwe mieszkanie, to przychodzi czas na wizytę u notariusza. Jest ona niezbędna po to, aby sfinalizować transakcję.
Wizyta u notariusza związana jest z szeregiem kosztów. Wśród nich znajduje się:
- taksa notarialna,
- podatek od czynności cywilnoprawnych.
To jednak nie wszystko. Poza tym przy wizycie u notariusza należy uwzględnić:
- koszty wypisów z aktu notarialnego,
- wpis własności do księgi wieczystej,
- wpis hipoteczny (przy kredycie hipotecznym).
Trzeba jeszcze dodać do tej listy koszt założenia księgi wieczystej, jeśli mieszkanie pochodzi z rynku pierwotnego.
Ile to będzie kosztować?
Skoro wiemy, jakie typy kosztów notarialnych należy ponieść, to przejdźmy do określenia ich wysokości.
- Koszt taksy notarialnej to 1010 zł przy mieszkaniu o wartości do 60 tys. zł. Do tego należy doliczyć plus 0,4 proc. od nadwyżki powyżej 60 tys. zł. Do tej kwoty doliczamy 23 proc. podatku VAT. W przypadku mieszkań spółdzielczych koszty są o połowę niższe.
- Podatek od czynności cywilnoprawnych to z kolei wydatek rzędu 2 proc. wartości mieszkania. Jest on pobierany tylko gdy mieszkanie pochodzi z rynku wtórnego.
- Wypis z aktu notarialnego będzie nas kosztował dodatkowe 200 zł.
- Jeżeli nasza nieruchomość nie ma jeszcze księgi wieczystej to koszt jej założenia wyniesie nas 60 zł.
- Wpis własności do KW to kolejne 200 zł.
- Również 200 zł kosztuje wpis hipoteki.
Jak widać, zestaw kosztów związanych z wizytą u notariusza jest całkiem spory. Niektóre z nich są stałe i nie zależą od wartości nieruchomości. Jeszcze inne, jak taksa notarialna i podatek od czynności cywilnoprawnych, zależą z kolei od ceny mieszkania i dlatego mogą być dość wysokie. Dobrze jest się zabezpieczyć finansowo na wypadek tych kosztów, ponieważ bank nie będzie ich nam refinansował.