Zdarzyło Ci się, że router, który dostałeś gratis od operatora Internetu (lub za niego zapłaciłeś), się zepsuł? Sprawdź, kto w takiej sytuacji jest odpowiedzialny za naprawę lub wymianę urządzenia.
Korzystanie z Internetu bez dobrze działającego routera nie jest w wielu sytuacjach możliwe. Jakie prawa nam przysługują, gdy router się popsuł, a my z tego powodu nie mamy szans korzystać z sieci? Czy mamy wtedy obowiązek płacenia abonamentu? Co więcej - kto za naprawę lub wymianę urządzenia zapłaci?
Awaria routera
Jeśli przytrafiła nam się awaria routera, to należy najpierw sprawdzić, kto był jego sprzedawcą. Gdy router został zakupiony u kogoś, kto nie jest dostawcą usługi internetowej, powinniśmy właśnie do tego przedsiębiorcy skierować nasze roszczenia. Możemy także skorzystać z uprawnień gwarancyjnych wobec producenta urządzenia.
Jeżeli routera nie kupiliśmy lub nie wypożyczyliśmy od dostawcy Internetu, to oznacza, że nie będzie za tę awarię odpowiedzialny. Gdy router został kupiony lub wypożyczony na czas obowiązywania umowy o świadczenie usług internetowych u dostawcy, to wtedy możemy doń się udać z tą sprawą i liczyć na rozwiązanie problemu. Urządzenie będzie naprawione, a częściej - wymienione na inne (działające) za dramo, o ile to my sami nie przyczyniliśmy się do mechanicznego uszkodzenia zepsutego sprzętu.
Odszkodowania i abonament
W kontekście awarii routera należy też pamiętać, że dostęp do Internetu to usługa, która może być świadczona bez względu na to, czy nasz sprzęt działa poprawnie, czy nie. Nie ma koniecznego i bezpośredniego związku między popsutym routerem a nieświadczeniem usługi dostawcy Internetu.
Prostym przykładem przywołanej powyżej zależności jest fakt, że z Internetu możemy korzystać z innego routera, np. pożyczonego. Konsekwencją tego są dwie ważne dla użytkownika sieci sprawy. Po pierwsze, awaria routera nie może służyć jako podstawa do żądania odszkodowania za brak świadczenia usługi internetowej od operatora sieci. Po drugie, brak routera nie upoważnia nas w żadnym wypadku do przerwania opłacania abonamentu za usługę internetową.