Jeśli spotka nas nieprzyjemna konieczność płacenia za SMS-y, który nie zamawialiśmy, to mamy jako konsument możliwość złożenia reklamacji. Jak wygląda procedura i uzasadnienie prawne w takiej sytuacji?
Korzystając z telefonu komórkowego, możemy dzwonić, pisać SMS-y, wysyłać MMS-y, a także korzystać z Internetu. Żadna z tych usług nie jest jednak darmowa. Jeśli nie będziemy zwracać uwagi na ich koszty, to możemy łatwo wpakować się w wysokie rachunki. Zdarzyć się może również taka sytuacja, gdy zostajemy obciążeni przez operatora opłatami za SMS-y przychodzące o podwyższonej opłacie, których nie zamawialiśmy. Dlaczego tak się może dziać i co w takiej sytuacji zrobić?
Natura problemu
Jeśli korzystamy z usług telekomunikacyjnych, to w naszej umowie taryfowej nie znajdziemy działu dotyczącego usług o podwyższonej opłacie (np. SMS-ów o rozrywce czy pogodzie). Umowa o takie usługi jest zawierana poprzez wykonanie faktycznej czynności. Na niechciane opłaty narażamy się więc, dzwoniąc pod numer telefonu nieuczciwej firmy bądź wysyłając SMS. Zawieramy w ten sposób de facto umowę z właścicielem tego numeru. Właśnie taki sposób działania umów o usługi o podwyższonej opłacie jest opisany w Prawie telekomunikacyjnym z 16 lipca 2004 roku.
Sposób rozwiązania problemu, czyli reklamacja
Jeśli operator twierdzi, że korzystaliśmy z usług o podwyższonej opłacie, np. SMS-ów, to oczywiście możemy za nie zapłacić jako część naszej faktury zbiorczej. Gdy czujemy się jednak pokrzywdzeni tym faktem, ponieważ ani nie zamawialiśmy rzeczonych usług, ani tym bardziej z nich nie korzystaliśmy, to możemy złożyć reklamację, zgodnie z przepisami Prawa telekomunikacyjnego.
To, czy reklamacja zostanie uznana, zależy oczywiście od przebiegu procesu reklamacyjnego. Niemniej jednak zawsze dysponujemy taką deską ratunku.
Prewencja wskazana
Jeśli zależy nam na tym, aby problemy opisane powyżej nas omijały, dobrze jest zajrzeć do listy prowadzonej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Na stronie www.uke.gov.pl znajdziemy listę numerów o podwyższonej opłacie, a także dane dostawców usług. Dzięki tej liście możemy być bardziej świadomi ryzyka, jakie wiąże się z kontaktem telefonicznym z daną firmą i zapobiec niepożądanym kosztom.