Jeśli operator telefoniczny nienależycie wykonuje usługę nam świadczoną (np. nie mamy dostępu do Internetu czy nie możemy wykonywać połączeń telefonicznych), przysługuje nam prawo do jej reklamacji. Tylko, czy w tym czasie mamy obowiązek dalszego płacenia abonamentu?
Czasami zdarza się, że w jakimś względzie usługa telefoniczna, z której korzystamy, nam nie odpowiada. W takich chwilach przysługuje nam prawo do jej reklamowania. Pozostaje jednak pytanie - czy w trakcie składania tej reklamacji mamy dalej obowiązek ponosić opłaty za usługę?
Reklamacja pełna a umowa o usługę
Kwestie reklamacji są regulowane przez zapisy znajdujące się w umowach z poszczególnymi dostawcami usług telekomunikacyjnych.
Częstą procedurą w przypadku operatorów jest umożliwianie konsumentom wstrzymania zapłaty faktury, jeśli ją podważają. Wstrzymanie opłaty trwa wtedy do momentu aż postępowanie reklamacyjne zostanie zakończone. Trzeba pamiętać, że takie wstrzymanie pobierania należności możliwe jest wtedy, gdy kwestionujemy całą fakturę. Inaczej wygląda sytuacja, kiedy kwestionujemy tylko część należności.
Reklamacja częściowa
W sytuacji, gdy przedmiotem naszej reklamacji są tylko niektóre pozycje z rachunku telefonicznego, nie wolno nam zaprzestać zapłaty za pozycje, który nie kwestionujemy. Dla przykładu, jeśli rachunek opiewa na 50 zł, a my kwestionujemy tylko pozycję w wysokości 10 zł, to należy mimo wszystko zapłacić operatorowi 40 zł – wszak tej części faktury nie podważamy.
Co, jeśli nie zapłacimy rachunku?
Brak opłaty za należności (częściowe, których nie kwestionujemy) na fakturze oznacza możliwość naliczenia odsetek. Jest to zgodne z art. 481 Kodeksu cywilnego. Według tego przepisu wierzyciel (dostawca usług), który nie otrzymuje terminowo należności za swoje usługi, może zażądać od dłużnika (konsumenta) odsetek za okres opóźnienia ich zapłaty. Co ważne, prawo do zażądania odsetek nie jest zależne od szkód poniesionych przez usługodawcę.
Warto wspomnieć również o fakcie, że dostawca usług może skierować do sądu sprawę o zaległe odsetki, nawet jeśli procedura reklamacyjna dotycząca części rachunku jest w toku.