Co dzieje się, gdy operator podejmuje decyzję o zmianie regulaminu usługi? Jakie w takiej sytuacji prawa ma konsument? Na te inne pytania odpowiadamy poniżej.
Jeśli podpisaliśmy umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych z jakimkolwiek operatorem, nie oznacza to wcale, że nie ma on prawa w jej trakcie zmienić warunków regulaminu dostarczanych przez siebie usług. Jakie to ma dla nas konsekwencje i jakie prawa nam przysługują w takiej sytuacji?
Zmiana regulaminu
Operator telekomunikacyjny ma prawo zmienić regulamin świadczenia usług, a także ich cennik. Konsekwencje tego kroku są regulowane przez Kodeks cywilny oraz Prawo telekomunikacyjne z 2004 roku.
Z perspektywy konsumenta najważniejszą sprawą w tym kontekście jest to, że musi on być poinformowany o planowanej zmianie regulaminu na co najmniej jeden miesiąc przed. Czasami ten okres może być krótszy. Jeśli zostaniemy poinformowani o wchodzeniu w życie nowego regulaminu i stwierdzimy, że jego nowe postanowienia nam nie odpowiadają, to przysługuje nam prawo do wypowiedzenia umowy.
Wypowiadanie umowy i nie tylko
W sytuacji, gdy stwierdzimy, że nowy regulamin nie ma negatywnego wpływu na naszą sytuację, nie musimy podejmować żadnych dodatkowych kroków. Jeśli nasz operator nie dostanie wypowiedzenia do czasu wejścia w życie nowego regulaminu, to oznacza to dla niego, że akceptujemy zmiany.
Oczywiście wcale nie musi być tak, że wszystkie zmiany proponowane przez operatora będą nam odpowiadać. Jeśli te nam nie odpowiadają, możemy zrezygnować z umowy. Co najważniejsze, taka zmiana nie pociąga dla nas konsekwencji finansowych w postaci kar umownych.
Uwaga! Wyjątek
Należy w tym miejscu wspomnieć jednak o pewnym wyjątku. Otóż, jeśli zmiana regulaminu lub cennika wynika ze zmiany prawa, uznania jakiejś klauzuli za niedozwoloną lub z decyzji prezesa UKE, to wtedy w razie otrzymania ulgi przy podpisaniu umowy operator może zażądać jej zwrotu (oczywiście proporcjonalnie pomniejszonego). W przypadku nieudzielenia nam żadnej ulgi przy podpisywaniu umowy nie ma żadnych obaw co do pojawienia się kary umownej.
Podsumowując, operator ma pełne prawo zmiany regulaminu i cennika. My jako klienci mamy zaś prawo nie zaakceptować takiej zmiany i zrezygnować z współpracy. nie ponosząc kosztów.