SPAM to niechciane informacje elektroniczne, które irytują wielu użytkowników telefonów, a których - niestety - niełatwo się pozbyć.
Na poczcie elektronicznej oraz w skrzynce odbiorczej telefonów komórkowym bardzo często pojawiają się wiadomości (e-maile lub SMS-y) z informacjami handlowymi, powiadomieniami o konkursach, dostępnych grach komputerowych etc., którymi nie jesteśmy zainteresowani, a wręcz przeciwnie, irytują nas. Najczęściej zamykamy okna z takimi informacjami, przechodząc nad tym do porządku dziennego. Gorzej, gdy przez przypadek odpowiemy na takiego SMS-a, a później będziemy za to obciążany. Najczęściej operator telefonii komórkowej umywa od tego ręce, jego reakcja ogranicza się do propozycji skorzystania z opcji wyłączenia takich informacji, co nie zawsze odnosi skutek.
Co jest SPAM-em?
Warto wiedzieć, że aby uzyskaną wiadomość określić mianem SPAM-u, powinna ona spełniać określone warunki. Treść takiej informacji jest niezależna od tożsamości odbiorcy, wcześniej nie wyraził on zgody na otrzymywanie takich informacji, a treść przesyłanych wiadomości daje konkretne i wymierne korzyści nadawcy, niewspółmierne do korzyści odbiorcy.
Tego rodzaju śmieci informacyjne praktycznie do niczego nam się nie przydają, chociaż czasami pewne reklamy są wykorzystywane. Zanim zechcemy usunąć podobne wiadomości, trzeba dowiedzieć się nieco o SPAM-ie, na przykład o źródłach jego pochodzenia.
Od operatora
Za SPAM traktowane są przez użytkowników poszczególnych sieci przede wszystkim wiadomości reklamowe pochodzące od operatorów telefonii komórkowej, z których usług korzystają. Najczęściej wyrażamy na otrzymywanie takich informacji zgodę, nawet nie wiedząc o tym, przy podpisywaniu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
Od firm zewnętrznych
Drugim źródłem określane są wszelkie inne wiadomości zapychające skrzynki pocztowe naszych komputerów oraz telefonów komórkowych. Nadawców podobnych informacji są na rynku tysiące. To wszelkiego rodzaju fundusze, fundacje, organizatorzy loterii, konkursów itd. Często takie SMS-y płatne są przez obie strony i jest to od nas niezależne.
Wycofaj zgodę na SPAM
Jeżeli chcemy, aby SPAM od operatora do nas nie przychodził, można wycofać zgodę na jego przesyłanie osobiście w punkcie obsługi klienta. Można też spróbować wyeliminować przesyłanie podobnych wiadomości, nie wychodząc z domu:
- sieci T-Mobile należy wysłać bezpłatny SMS o treści „NIE” pod numer 80888,
- w sieci Plus, wysyłamy SMS o treści „SPRZECIW” pod numer 8000. W tym przypadku również nie zapłacimy za wiadomość,
- w sieci Heyah należy wysłać darmowy SMS o treści „N” pod numer 8002,
- w Play wysyłamy SMS z wiadomością „STOP” pod numer 252, ale za taką wiadomość trzeba zapłacić jak za zwykłego SMS-a,
- w Orange problem SPAM-u jest nieco bardziej problematyczny. Z otrzymywania niektórych wiadomości nie można się wypisać. By dowiedzieć się na ten temat więcej, najlepiej skontaktować się z biurem obsługi klienta.
Filtruj wiadomości w skrzynce mailowej
Aby pozbyć się SPAM-u przychodzącego na skrzynki mailową, najlepiej użyć specjalnych programów filtrujących.