Z jednej strony karta płatnicza to wygodne narzędzie transakcji bezgotówkowych, z drugiej – może być źródłem problemów, gdy właściciel sam nie zadba o jej bezpieczeństwo.
Karty płatniczej używamy do płacenia za towary, usługi oraz wypłacamy gotówkę z bankomatu. Kartę płatniczą otrzymujemy od banku drogą pocztową, w ten sam sposób dochodzi do nas kod PIN, który jest przypisany indywidualnie do każdej karty. Tylko tym czterocyfrowym numerem możemy aktywować, a potem używać karty (wyjątek karta zbliżeniowa i płatność do 50 zł).
Oto kilka porad dla osób, które chcą korzystać z karty bezpiecznie:
- Wszystkie transakcje, które realizujemy za pomocą tego narzędzia przez terminale, wykonywane są bezgotówkowo i są bezpieczne dla właściciela karty. Wypłacając gotówkę z bankomatu, musimy zachować środki ostrożności, np. sprawdzić, czy na klawiaturze nie ma jakiś podejrzanych przedmiotów lub nakładek.
- Po otrzymaniu karty, należy ją podpisać.
- Kodu PIN najlepiej nauczyć się na pamięć, jest to najbezpieczniejszy sposób, by nie wpadł on w niepowołane ręce. Jeśli kod jest trudny, możemy go bez problemu zmienić na łatwiejszy, kontaktując się telefonicznie z bankiem, lub w bankomacie - w zależności od banku. Nigdy nie przechowujmy kodu PIN w tym samym miejscu, co kartę, a na pewno nie zapisujmy tego numeru na karcie, jest to zbyt duże ryzyko.
- Zawsze starajmy się niszczyć przed wyrzuceniem wszystkie dokumenty, na których widnieją numery karty lub inne jej dane.
- Gdy korzystamy z karty, płacąc przez terminal, w miarę możliwości starajmy się wszystkie czynności związane z płatnością wykonać sami. Gdy jest to nie możliwe, nie traćmy karty z pola widzenia.
- Nigdy nie udzielajmy przez Internet informacji na temat posiadanej karty płatniczej. Banki nigdy nie proszą o podanie takich danych za pośrednictwem: e-maili, serwisów bankowości internetowej czy infolinii. Podawanie takich danych powinno odbywać się tylko i wyłącznie na stronach szyfrowanych (świadczy o nich kłódka na pasku przeglądarki).
- Bezpieczeństwo karty możemy zwiększyć poprzez ustanowienie limitu płatności bezgotówkowych (dokonywanych w punktach usługowo-handlowych kartą), wypłat z bankomatów czy płatności w sieci.
- Sposobem zmniejszenia strat w przypadku zaginięcia lub kradzieży karty może być jej ubezpieczenie. Jest to z reguły niewielki koszt, rzędu kilku złotych miesięcznie.
- W przypadku, gdy stracimy kartę, tzn. zgubimy ją lub zostanie nam skradziona, należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem w celu jej zastrzeżenia. Zgodnie z polskim prawem, z chwilą zastrzeżenia karty odpowiedzialność za przeprowadzone nią transakcje nie spada już na właściciela plastikowego środka płatniczego, a na bank.