Nowoczesne telefony komórkowe coraz bardziej upodobniają się do małych komputerów. Coraz częściej przeglądamy za ich pośrednictwem Internet, korzystamy z multimediów, a także z bankowości mobilnej. Programy do jej obsługi posiadają już niemal wszystkie banki.
Tak naprawdę od mobilności nie ma już odwrotu - pokazują to wszystkie badania statystyczne. Również w bankowości. Powszechność smartfonów sprawiła, że ich posiadacze, dzięki zainstalowaniu odpowiedniej aplikacji bankowej, mogą bez problemu korzystać z zaawansowanych funkcji bankowości mobilnej. Można to zrobić, łącząc się z Internetem przez Wi-Fi lub przez swoją sieć komórkową. Bankowość mobilna staje się coraz częstszym sposobem kontaktu klienta z bankiem.
Aby móc w ogóle korzystać z tego typu aplikacji, najpierw należy ją zainstalować w telefonie. Najlepiej wybrać takim program, który pochodzi z bezpiecznego źródła, np. ze strony banku lub autoryzowanego sklepu: Google Play, App Store czy Windows Store. Znajdujące się tam programy są cyfrowo podpisane i przechodzą proces certyfikacji.
Posiadając odpowiednią aplikację w swoim smartfonie, możemy korzystać z wygodnego kontaktu z bankiem, ale także lepiej kontrolować to, co dzieje się na naszym rachunku. Oczywiście dostęp wymaga podania loginu i hasła.
Podstawowym zestawem funkcji, oferowanym przez większość aplikacji bankowych, jest możliwość podglądu salda i wykonywanie przelewów zdefiniowanych. Jednak w niektórych bankach zdarzają się programy, które oferują możliwość wykonywania przelewów jednorazowych, składania wniosków, spłatę rat kredytów oraz obsługę kart kredytowych. Inne umożliwiają zarządzanie lokatami czy doładowywanie telefonów komórkowych. Wszystkie zapewniają szybki, telefoniczny kontakt z konsultantem.
Banki coraz częściej prześcigają się w oryginalności swoich aplikacji:
- ING Mobile oferuje funkcję podglądu stanu rachunku bez potrzeby logowania się do systemu. Informacja przedstawiona jest w postaci kolorowego paska w widoku logowania.
- Aplikacja Citi Mobile została wyposażona w funkcje realizacji przelewów za pomocą przyłożenia do siebie dwóch smartfonów.
Mobilne aplikacje bankowe na telefony są dostępne za darmo. Często posiadają tryb demo, który pozwala klientowi zapoznać się z funkcjami bankowości mobilnej. Taka możliwość może mieć duży wpływ na wybór banku w przypadku klienta, któremu zależy na mobilności i wygodzie.