Obsługuj konto bankowe przez telefon bezpiecznie

2015-01-26 09:24:19

Nowoczesne telefony posiadają coraz więcej funkcji. Umożliwiają już nie tylko przeglądanie Internetu, ale i swobodną obsługę własnych kont bankowych, za pomocą bankowości mobilnej. Ważne jednak, by logując się na bankowe strony, zadbać o bezpieczeństwo przekazywanych informacji.

Smartfony można uznać za małe, przenośne komputery, które zapewniają dużo więcej możliwości, niż tylko wykonywanie rozmów telefonicznych czy wysłanie SMS–ów lub MMS-ów. Dzięki nowoczesnemu telefonowi z powodzeniem możemy korzystać z portali społecznościowych, multimediów, a także z bankowości mobilnej. Takie urządzenia, tak samo jak komputer, narażone są jednak na próby włamań i kradzieży danych, np. nieostrożnemu użytkownikowi grozi przejęcie hasła i loginu do e-konta. W związku z tym powinniśmy zachować kilka zasad bezpieczeństwa, które pozwolą zminimalizować ryzyko ataku.

Pierwszą regułą korzystania z telefonu komórkowego jest posiadanie do niego PIN–u lub hasła, co utrudni osobom niepowołanym dostęp. W taki sposób zabezpieczamy nasze urządzenie, np. w przypadku kradzieży lub zgubienia. Powinniśmy również zainstalować na urządzeniu oprogramowanie antywirusowe, które zabezpieczy telefon przed złośliwym oprogramowaniem i niebezpiecznymi aplikacjami. Aktualizujmy jednocześnie jak najczęściej system operacyjny, ponieważ najnowsze wersje oprogramowań są najbezpieczniejsze.

Chcąc korzystać w telefonie z bankowości mobilnej, musimy ściągnąć specjalną aplikację. Najlepiej używać takiej, która pochodzi bezpośrednio ze strony internetowej banku lub z oficjalnych sklepów z aplikacjami, np. App Store, Google Play czy Windows Phone Store. Aby zalogować się do aplikacji bankowej, potrzebujemy loginu i hasła. Postarajmy się, by nie były one oczywiste, czyli np. żeby nie była to data urodzenia. Starajmy się także nigdy nie zapisywać w telefonie czy na kartce danych dostępowych: kodu PIN, hasła, loginu czy numerów kart kredytowych. Jeśli potrzebujemy takich danych w smartfonie lub na karcie pamięci, postarajmy się je zaszyfrować.

Uważajmy także na fałszywe e-maile, w których oszuści żądają od nas podania danych, np. loginu lub hasła. Takie informacje są tajemnicą użytkownika i bank nigdy nie żąda ich podania, służą tylko do logowania w aplikacji. Zawsze po ukończeniu czynności w aplikacji mobilnej, należy się wylogować z systemu. Lepiej nie korzystać z serwisu bankowego, gdy smartfon łączy się z siecią za pośrednictwem Wi-Fi. W przypadku, gdy nie korzysta się w danej chwili z Wi-Fi lub z Bluetooth, najlepiej je wyłączyć.

Aplikacje mobilne są bardzo praktyczne, ponieważ w każdej chwili możemy dzięki nim zlecić przelew czy sprawdzić stan konta. Zawsze jednak musimy zachować maksimum bezpieczeństwa, by nasze dane były dobrze chronione.

Ilona Maciejuk

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam