Nowoczesne telefony posiadają coraz więcej funkcji. Umożliwiają już nie tylko przeglądanie Internetu, ale i swobodną obsługę własnych kont bankowych, za pomocą bankowości mobilnej. Ważne jednak, by logując się na bankowe strony, zadbać o bezpieczeństwo przekazywanych informacji.
Smartfony można uznać za małe, przenośne komputery, które zapewniają dużo więcej możliwości, niż tylko wykonywanie rozmów telefonicznych czy wysłanie SMS–ów lub MMS-ów. Dzięki nowoczesnemu telefonowi z powodzeniem możemy korzystać z portali społecznościowych, multimediów, a także z bankowości mobilnej. Takie urządzenia, tak samo jak komputer, narażone są jednak na próby włamań i kradzieży danych, np. nieostrożnemu użytkownikowi grozi przejęcie hasła i loginu do e-konta. W związku z tym powinniśmy zachować kilka zasad bezpieczeństwa, które pozwolą zminimalizować ryzyko ataku.
Pierwszą regułą korzystania z telefonu komórkowego jest posiadanie do niego PIN–u lub hasła, co utrudni osobom niepowołanym dostęp. W taki sposób zabezpieczamy nasze urządzenie, np. w przypadku kradzieży lub zgubienia. Powinniśmy również zainstalować na urządzeniu oprogramowanie antywirusowe, które zabezpieczy telefon przed złośliwym oprogramowaniem i niebezpiecznymi aplikacjami. Aktualizujmy jednocześnie jak najczęściej system operacyjny, ponieważ najnowsze wersje oprogramowań są najbezpieczniejsze.
Chcąc korzystać w telefonie z bankowości mobilnej, musimy ściągnąć specjalną aplikację. Najlepiej używać takiej, która pochodzi bezpośrednio ze strony internetowej banku lub z oficjalnych sklepów z aplikacjami, np. App Store, Google Play czy Windows Phone Store. Aby zalogować się do aplikacji bankowej, potrzebujemy loginu i hasła. Postarajmy się, by nie były one oczywiste, czyli np. żeby nie była to data urodzenia. Starajmy się także nigdy nie zapisywać w telefonie czy na kartce danych dostępowych: kodu PIN, hasła, loginu czy numerów kart kredytowych. Jeśli potrzebujemy takich danych w smartfonie lub na karcie pamięci, postarajmy się je zaszyfrować.
Uważajmy także na fałszywe e-maile, w których oszuści żądają od nas podania danych, np. loginu lub hasła. Takie informacje są tajemnicą użytkownika i bank nigdy nie żąda ich podania, służą tylko do logowania w aplikacji. Zawsze po ukończeniu czynności w aplikacji mobilnej, należy się wylogować z systemu. Lepiej nie korzystać z serwisu bankowego, gdy smartfon łączy się z siecią za pośrednictwem Wi-Fi. W przypadku, gdy nie korzysta się w danej chwili z Wi-Fi lub z Bluetooth, najlepiej je wyłączyć.
Aplikacje mobilne są bardzo praktyczne, ponieważ w każdej chwili możemy dzięki nim zlecić przelew czy sprawdzić stan konta. Zawsze jednak musimy zachować maksimum bezpieczeństwa, by nasze dane były dobrze chronione.