Właściciele różnego rodzaju lokali użytkowych powinni pamiętać o wykupieniu odpowiedniej polisy. Jakie będą jej koszty w przypadku biura?
Prowadzenie własnej działalności gospodarczej zwykle wymaga posiadania własnej siedziby. Biuro to centrum zarządzania firmą. Znaleźć w nim można dokumenty kluczowe dla prowadzenia działalności. Ich ewentualna utrata może skutkować utratą kontraktów, ważnych zleceń, a nierzadko także pieniędzy. W związku z tym bardzo ważne jest, aby odpowiednio ubezpieczyć siedzibę firmy. Tradycyjnie pojawia się w tym miejscu pytanie, ile to będzie kosztowało?
Na kogo spada koszt ubezpieczenia?
Bardzo ważne w przypadku ubezpieczenia biura jest to, na jakich zasadach z niego korzystamy. W przypadku biurowców i lokali wynajmowanych kwestia ubezpieczenia często spada na właściciela budynku, który może ewentualnie potrącać z tego tytułu określoną kwotę z czynszu. Zazwyczaj takie ubezpieczenie chroni jedynie samą nieruchomość, pozostawiając bez opieki wyposażenie danych pomieszczeń. W tym przypadku należy wykupić indywidualną polisę.
Zdarza się też, że najemcy decydują się na ubezpieczenia pakietowe, które chronią zarówno budynek, jak i wyposażenie, nie wyłączając z tego kradzieży. Niestety nietrudno trafić też na sytuację, gdy dany lokal nie posiada żadnego ubezpieczenia i musimy zapewnić je na własną rękę.
Od czego zależy wysokość składki?
Obliczenie składki na ubezpieczenie biura zależy od kilku kluczowych czynników. Przede wszystkim pod uwagę brana będzie lokalizacja budynku. Następnie towarzystwo ubezpieczeniowe zainteresuje się rodzajem wykonywanej przez nas działalności i posiadanymi zabezpieczeniami, które chronią nas przed ryzykiem kradzieży, włamania, dewastacji czy innych zdarzeń, takich jak pożar albo zalanie. Kolejna kwestia to wyposażenie biura i jego wycena, podobnie jak i wycena całego lokalu jako budowli. Istotna może być też ilość kondygnacji budynku, piętro, na którym znajduje się nasze biuro czy ewentualne zdarzenia z przeszłości, takie jak np. przeszłe pożary.
Przykładowo,cena ubezpieczenia nowego lokalu użytkowego o wartości 500 tys. zł z wyposażeniem wartym 50 tys. zł w Warszawie wahają się od 700 zł do 1,5 tys. zł miesięcznie.
W określonych przypadkach możemy też liczyć na pewne zniżki. Będą one wynikały głównie z liczby lat, w trakcie których nie nastąpiło żadne zdarzenie skutkujące wypłatą odszkodowania. Ostateczny koszt będzie jednak wynikał z naszych oczekiwań i możliwości finansowych.