Bankowość elektroniczna właściwie już na stałe wkomponowała się w polską rzeczywistość finansową. Większości Polaków trudno już wyobrazić sobie korzystanie z własnego rachunku bez dostępu do niego przez Internet czy telefon. Jednak, żeby móc w pełni czerpać z dobrodziejstw e-bankingu, warto wiedzieć, jak aktywować usługę.
Bankowość elektroniczna, znana jako e-banking, zapewnia dostęp do rachunków klientów bankowych poprzez strony internetowe, przeglądane na komputerach oraz urządzeniach mobilnych, a także poprzez aplikacje w smartfonach.
Kilka słów o telebankingu
Bankowość elektroniczna określana jest czasami terminem bankowości zdalnej, czyli telebankingu. Dzięki najnowszym rozwiązaniom możemy w łatwy i szybki sposób korzystać z takiej bankowości pasywnie (np. sprawdzić saldo konta) albo aktywnie (np. zlecić przelew).
Możemy wyróżnić kilka form bankowości elektronicznej, Najpopularniejszą jest bankowość internetowa. Dzięki komputerowi oraz serwisowi bankowemu możemy dokonywać różnych operacji na swoim rachunku.
Coraz większą popularność zdobywa sobie także bankowość mobilna. Za pomocą telefonu, podobnie jak komputera, można sprawdzać saldo rachunku i realizować przelewy, a także uzyskiwać różnego rodzaju informacje związane z posiadanymi w banku usługami i produktami.
Bankowość elektroniczna zawdzięcza swoją popularność wśród klientów nie tylko wygodzie i szybkiemu dostępowi do rachunku z każdego praktycznie miejsca, ale również niższym kosztom operacji (np. tańszym przelewom) i możliwości ciągłej kontroli własnego konta.
Bankowość elektroniczna i dostęp
Zanim jednak zaczniemy korzystać z dobrodziejstw elektronicznej bankowości, musimy ją najpierw aktywować. Każdy z banków ma swoje własne procedury, chociaż w wielu przypadkach pewne operacje się powtarzają. Nie są to skomplikowane czynności. Sprawdźmy, jak taka aktywacja dostępu do e-bankingu wygląda na przykładzie kilku banków.
Bank Zachodni WBK posiada elektroniczny serwis transakcyjny o nazwie BZWBK24. Za jego pomocą możemy zarządzać swoimi pieniędzmi z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu. Usługę można aktywować w placówce banku albo przez Internet. Gdy wybierzemy to pierwsze rozwiązanie, doradca bankowy aktywuje nam tę usługę i od razu będziemy mogli z niej korzystać. Gdy aktywacji dokonamy przez Internet, w zakładce Zamów Produkty, będziemy musieli poczekać na przysłanie umowy.
Gdy chcemy aktywować konto elektroniczne w BPH, musimy to zrobić na stronie internetowej, używając hasła startowego otrzymanego razem z umową.
W PKO BP musimy w oddziale podpisać umowę o świadczeniu usług bankowości elektronicznej. Otrzymamy wtedy numer klienta i hasło pierwszego logowania. Często podobnie jest również w innych bankach.