Być może nie są jeszcze bardzo popularne, ale oferuje je coraz więcej banków - mowa o planerach finansowych, które analizują, jak wydajemy pieniądze. Przyjrzyjmy się, w jaki sposób działają i w którym banku możemy z nich korzystać.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której płacimy kartą w sklepie albo na stacji benzynowej, a wszystkie nasze wydatki są skrupulatnie odnotowywane przez specjalny program. Następnie są rozdzielane na różne kategorie, które następnie podlegają analizie. Dzięki temu wiemy, ile wydaliśmy np. na jedzenie, a ile na dojazdy do pracy. Tak właśnie działają planery finansowe, zwane czasami również asystentami finansowymi.
Planery korzystają z danych operacji wykonywanych na naszych kontach, z danych o płatnościach kartami, ale czasami są również powiązane z innymi produktami bankowymi. Dla każdej z kategorii można zazwyczaj ustawić plan wydatków i budżet na ten cel, od którego następnie będą odejmowane poszczególne płatności. Niektóre planery pozwalają także samemu przypisywać różne zakupy do poszczególnych kategorii. Jest to pomocne, gdy zakupy robiliśmy w sklepie wielobranżowym i zaopatrzyliśmy się np. w ubranie oraz produkty spożywcze. Ręcznie można również wprowadzać płatności gotówkowe.
Dużą zaletą asystentów finansowych jest możliwość wizualizacji wydatków, które są sumowane i pokazywane na specjalnych wykresach. Dzięki temu, możemy szybko przeanalizować nasze wydatki w poszczególnych kategoriach i np. wprowadzić odpowiednie oszczędności.
Banki coraz chętniej proponują takie planery, ponieważ powszechnie uważa się, że tacy asystenci finansowi mocniej związują klienta z konkretną instytucją finansową, zachęcając do korzystania z większej liczby produktów bankowych oraz częstszego posługiwania się kartami płatniczymi. Z drugiej strony taki planer finansowy zapewnia możliwość zebrania o kliencie większej ilości informacji. Wtedy wiadomo, kiedy najlepiej zaproponować mu ofertę kredytu, a kiedy nową kartę.
Asystenta finansowego znajdziemy m.in. w Meritum Banku. Meritum Planer wykorzystuje nawet pocztę e-mail do informowania klientów, że przekroczyli założone wydatki w jakiejś kategorii, jak również pomaga w oszczędzaniu na wybrany cel. Wtedy planer automatycznie ściąga z konta założoną przez klienta kwotę, a gdy środki zostaną zebrane, klient dostanie znowu e-maila z informacją. W Millennium Banku znajdziemy planer o nazwie Manager Finansów, a w Banku BPH klient dostaje do dyspozycji Asystenta Finansowego.