Przelew jest jedną z najbardziej popularnych i najprostszych operacji bankowych. Zlecenie wykonania przelewu zajmuje zaledwie kilka minut, a jego obsługa trwa najczęściej kilka godzin. A co jeśli pomylimy się i wyślemy przelew do złego odbiorcy? Czy da się anulować operację?
Wykonując w pośpiechu różne czynności, nie trudno o pomyłkę. Tak samo jest przy zlecaniu przelewu. Wystarczy pomylić numer rachunku odbiorcy, wpisać złą kwotę itp. Przy dokonywaniu wszelkich operacji finansowych na swoim koncie warto kilka razy sprawdzić poprawność danych, by uniknąć sytuacji, gdy wyślemy pieniądze ze swojego rachunku na inne konto niż powinniśmy. Jeśli popełnimy taką pomyłkę, mamy możliwość anulowania przelewu - ale nie zawsze.
Przelew na nieistniejący numer konta nie dojdzie do skutku
W sytuacji, gdy nieprawidłowo wpiszemy numer rachunku odbiorcy, polecenie przesyłu pieniędzy może nie dojść do skutku. Pierwsze dwie cyfry numeru konta stanowią liczbę kontrolną, która jest wyliczana na podstawie pozostałych cyfr numeru rachunku odbiorcy. Jeśli którąś z liczb wpiszemy źle, bank poinformuje nas o tym, że popełniliśmy błąd i transakcja nie zostanie zatwierdzona.
Sprawdź też: W jakich godzinach banki realizują przelewy?
Przelew trafił na listę oczekujących? Masz szansę!
W przypadku gdy numer rachunku będzie poprawny i przelew zostanie zaakceptowany, a my zorientujemy się, że wysłaliśmy pieniądze nie tam, gdzie chcieliśmy, możemy spróbować anulować płatność. Wycofanie transakcji jest zależne od czasu jej zarejestrowania i momentu decyzji klienta o anulowaniu dyspozycji przesyłu pieniędzy. Jeśli decyzja o odwołaniu przelewu nastąpiła szybko i ten widnieje jeszcze na liście oczekujących, mamy szansę go odwołać, np. poprzez samą bankowość (o ile jest dostępna taka opcja) lub telefonicznie. Może to być jednak niemożliwe w przypadku przelewów z datą bieżącą. Dużo większe szanse są na odwołanie przelewu, który został zaplanowany na określony dzień w przyszłości.
Wyczyść konto z gotówki
W ostateczności można chwycić się innego sposobu - wystarczy jak najszybciej wybrać wszystkie pieniądze z konta (z gotówce bądź przelewając na inny rachunek - własny lub osoby trzeciej - w tym samym banku, ponieważ wówczas transfer środków odbywa się w czasie rzeczywistym). W ten sposób przelew nie dojdzie do skutku, bo na koncie będzie 0 zł. Niestety, jeśli wybraliśmy opcję (lub jest ustawiona automatycznie), by bank zablokował środki na rachunku do czasu wykonania przelewu, nie będziemy w stanie ich wypłacić.
Sprawdź też: 6 mitów na temat kart zbliżeniowych
Co, gdy bank przelał pieniądze?
Jeśli nie udało nam się anulować polecenia przelewu, ani wyczyścić konta z gotówki, a pieniądze trafiły bądź lada moment trafią na konto błędnego odbiorcy, możemy spróbować złożyć reklamację w banku odbiorcy przelewu. Miejmy jednak świadomość tego, że mimo reklamacji to beneficjent musi pozwolić obciążyć swoje konto wysłaną kwotą. Jeśli taka osoba nie zgodzi się na oddanie omyłkowo przelanych środków, wtedy jedynym wyjściem jest dochodzenie swoich praw w sądzie.
Przelew bankowy bardzo ułatwia funkcjonowanie we współczesnym świecie, jednak zawsze trzeba zachować ostrożność, dokonując transakcji - czy to drogą internetową, czy też w placówce bankowej. Jest to bardzo ważne, zwłaszcza przy wpisywaniu numerów kont. Pamiętajmy jednak, że możliwość anulowania zatwierdzonej przez nas transakcji zależy od regulaminów bankowych. Standardowo żaden bank nie odpowiada za błędy klienta. Możemy więc ostatecznie zostać odprawieni z kwitkiem.