Rachunku bankowego używamy gównie do przechowywania środków finansowych, otrzymywanych w ramach pracy zarobkowej, i wykonywania przelewów. Wśród nich spotykamy się także z pojęciami zlecenia stałego i polecenia zapłaty. Czym się one różnią?
Banki oferują swoim klientom różne przydatne funkcje w ramach korzystania z konta. Większość z nich jest płatna, ale za to bardzo ułatwiają życie właścicielom rachunków bankowych.
Zlecenie stałe
Zlecenie stałe to wygodna forma płacenia comiesięcznych zobowiązań w stałej wysokości, np. czynszu, rat kredytu czy składki ubezpieczeniowej. Można je aktywować w oddziale banku a infolinii lub samodzielnie, poprzez bankowość elektroniczną.
By złożyć zlecenia stałe, wystarczy podać dane odbiorcy, kwotę i częstotliwość wykonywania operacji. Przy takich operacjach obligatoryjne jest, by w terminie dokonywania przez bank przelewu na koncie znajdowała się wystarczająca suma pieniędzy. Jeśli nie będzie odpowiedniej kwoty, stałe zlecenie nie będzie mogło zostać zrealizowane.
Zlecenie stałe to bardzo prosty sposób na płacenie regularnych rachunków, ale tylko takich, w których kwota co miesiąc jest taka sama. Ta opcja przydaje się zatem przy płatnościach rat, ponieważ nie musimy się wówczas martwić, że zapomnimy o płatności lub się z nią spóźnimy.
Gdy wysokość przelewu ulegnie zmianie (np. wzrośnie wysokość czynsz czy raty), zlecenie można zmodyfikować. Koszt jego ustanowienia i modyfikacji przez bankowość internetową zwykle sięga 1-2 zł lub jest darmowy w niektórych bankach.
Polecenie zapłaty
Polecenie zapłaty polega na zezwoleniu firmie, która np. świadczy nam jakieś usługi, pobierania okresowych opłat z naszego konta. Taka płatność obciąża konto kwotą zobowiązań wynikających z wystawianych przez tę firmę faktur.
Firma, która wystawia dowód sprzedaży, zleca swojemu bankowi pobranie pieniędzy z konta dłużnika (klienta). Aby rozliczenie było możliwe, właściciel konta, czyli dłużnik, musi wyrazić zgodę na taką formę zapłaty, podpisując odpowiedni dokument. Taka usługa zapewni nam terminowe regulowanie faktur, bez ryzyka odsetek za niezapłacone rachunki.
Koszt usługi jest podobny do kosztu obsługi zlecenia stałego.
Różnica między zleceniem stałym a poleceniem zapłaty jest taka, że w pierwszym przypadku to właściciel rachunku udziela dyspozycji bankowi o comiesięcznych płatnościach, informując go tylko o zmianach w kwotach przelewu. W drugim przypadku, czyli w poleceniu zapłaty, umawiamy się z instytucją wystawiającą faktury na pobieranie za naszą zgodą odpowiedniej kwoty z naszego konta w ramach zapłaty za świadczone usługi. W zleceniu stałym klient ma większą kontrolę nad wypływającymi pieniędzmi z konta niż przy poleceniu zapłaty.