Bankomat nie wypłacił pieniędzy a pobrał z konta - co zrobić?

2014-12-02 13:36:05

Polacy masowo korzystają z bankomatów, które zapewniają wygodny dostęp do gotówki. Czasami jednak urządzenia ulegają awariom, powodującym ich wadliwe działanie. Sprawdźmy, co zrobić, gdy bankomat nie wypłaci pieniędzy, ale pobierze je z konta.

Bankowcy twierdzą, że sytuacje, w których bankomat nie wydał klientowi gotówki, ale pomniejszył saldo jego konta, mają miejsce bardzo rzadko i dotyczą zaledwie sporadycznych przypadków, jeśli bierze się pod uwagę liczbę wszystkich codziennych operacji w bankomatach. Mimo wszystko podobne sytuacje mogą być frustrujące dla klienta banku, który zaczyna się zastanawiać, czy jego pieniądze nie przepadną.

Sprawdź też: 6 mitów na temat kart zbliżeniowych

Jak już wspomnieliśmy na początku, przyczyną problemów z wypłatą pieniędzy może być awaria bankomatu. Jednak nie tylko. Zawinić może również błąd połączenia miedzy bankiem a bankomatem albo uszkodzona lub nawet zabrudzona karta klienta. Można wskazać również pośpiech i nieuwagę przy wypłacaniu gotówki.

Ważne, żeby jednak nie tracić głowy, gdy bankomat nie wyda nam pieniędzy, a zostaną pobrane z konta. W takiej sytuacji należy złożyć reklamację. Odbywa się to pisemnie, najczęściej na formularzu przygotowanym przez bank. Co powinna zawierać taka reklamacja? Najważniejsze są dane właściciela rachunku bankowego, data kwestionowanej operacji oraz opis sytuacji. Należy także napisać, jakie wysuwamy roszczenia wobec banku, czyli czego oczekujemy po składanej reklamacji.

Pomocne może być również wystąpienie nadwyżki w bankomacie. Co to oznacza? Że po rozładowaniu bankomatu jest w nim więcej gotówki, niż być powinno. Wtedy pomocny w ustaleniu, która operacja nie przebiegła prawidłowo, jest elektroniczny monitoring transakcji. Zidentyfikowanie błędnej transakcji pozwala na szybkie zwrócenie środków na konto klienta. Nie wszystkie jednak transakcje można rozpatrzyć w trybie automatycznym. W stosunku do niektórych musi być zastosowana tradycyjna procedura reklamacyjna.

Sprawdź też: Bankomat zatrzymał kartę? Poznaj instrukcje postępowania

Niestety, zazwyczaj trzeba się uzbroić w cierpliwość, ponieważ procedura reklamacyjna może się przedłużać. Każdy z banków ma określone w swoim regulaminie, ile może trwać takie rozpatrzenie sprawy. Istotne jest również to, żeby zgłaszać reklamację do banku, który wystawił nam kartę, bez względu na to, w bankomacie którego właściciela miało miejsce zdarzenie.

Warto również wiedzieć, że możemy także dochodzić odszkodowania, gdy problem z wypłatą gotówki leży po stronie banku. Jednak musimy udowodnić, że taka sytuacja naraziła nas na stratę, np. nie mogliśmy w terminie uregulować raty za kredyt albo musieliśmy skorzystać z karty kredytowej.

Renata Grochowska

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam