Na wysokość składki OC, obowiązkowo opłacanej przez kierowców, składa się kilka czynników, w tym... płeć kierowcy.
Każdy kierowca ma świadomość tego, że wysokość obowiązkowej regulowanej składki OC jest uzależniona od wielu czynników. Z powodu braku uregulowań prawnych co do kwot bazowych takich ubezpieczeń, składka ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej może wahać się w zależności od rodzaju firmy ubezpieczeniowej i jej polityki produktowej.
Od czego zależy wysokość składki OC?
Przeglądając oferty firm ubezpieczeniowych, nie sposób nie zauważyć, że na wysokość płaconej przez właścicieli aut opłaty OC wpływają stałe elementy, które można podzielić na dwie grupy: te, które dotyczą właścicieli aut i te, które tyczą się bezpośrednio samego pojazdu.
Wśród drugiej z wymienionych powyżej grup elementami branymi pod uwagę przez firmę ubezpieczeniową są: pojemność silnika, wiek auta (im młodsze auto, tym większa zniżka), a także jego stan faktyczny. Jak się okazuje nie bez znaczenia jest również marka auta. Okazuje się, że niektóre z marek są z obarczone góry większą składką OC.
W przypadku pierwszej grupy, czyli czynników tyczących się posiadacza auta, będzie się liczyć nie tylko bezkolizyjna jazda, ale również staż kierowcy (im wyższy staż, tym większa zniżka, a co za tym idzie, mniejsza składka). Ważnym jest również wiek kierowcy (jak się okazuje kierowcy w wieku powyżej 35 lat najczęściej mogą liczyć na dodatkowe zniżki). Okazuje się, że nie bez znaczenia jest również płeć kierującego pojazdem.
Płeć kierowcy a wysokość stawki
Powszechnie kobiety uważane są za ostrożniejszych, mniej kolizyjnych i przestrzegających przepisów ruchu drogowego kierowców, dlatego agencje ubezpieczeniowe najczęściej oferują paniom niższe składki OC. I choć kwestia zniżek dla kobiet nadal stosowana jest przez większość firm ubezpieczeniowych działających na naszym rodzimym rynku ubezpieczeń, to kwestie tego rodzaju upustów zostały przed kilkoma laty odgórnie uregulowane. Bowiem 21 grudnia 2012 roku, na skutek skargi do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, weszły przepisy nakazujące firmom ubezpieczeniowym zaprzestanie praktyk dotychczas stosowanych. Zdaniem Trybunału tego rodzaju praktyki polegające na przyznaniu kobietom-kierowcom niższych stawek OC jest wysoce dyskryminujące płeć przeciwną.