Konta osobiste są bardzo dobrze zabezpieczane przez instytucje finansowe. Systemy bankowe gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa, ochronę danych, a tym samym ochronę środków przed kradzieżą. Wszystko to jednak na niewiele się przyda, jeśli sami nie zadbamy zachowamy środków ostrożności, korzystają z ROR-u przez Internet.
Systemy ochrony są stale monitorowane, poziom bezpieczeństwa jest więc wysoki, o ile użytkownik postępuje rozsądnie.
Oto lista sytuacji, na które należy uważać:
- Nie powinno się udostępniać hasła i danych do logowania osobom trzecim.
- Podczas logowania należy upewnić się, czy strona, na której jesteśmy, to na pewno strona banku. Sprawdźmy certyfikat, zabezpieczenie (zielona kłódka na pasu adresu strony) i adres witryny. Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości, zrezygnujmy z zalogowania się i skontaktujmy się z bankiem.
- Nie należy zapisywać numeru PIN na karcie, której dotyczy. Nie wolno również przechowywać danych do logowania z kodami autoryzacyjnymi.
- Komputer i urządzenia mobilne, z których korzystamy, powinny mieć legalne i aktualizowane oprogramowanie oraz program antywirusowy.
- Po zalogowaniu na konto bankowe nie należy odchodzić od komputera. Po zakończeniu czynności na koncie należy się z niego wylogować.
Instytucje finansowe dbają o poziom bezpieczeństwa logowania i transakcji. Stosowane są następujące zabezpieczenia:
- Protokoły szyfrowania transmisji danych (SSL).
- Klient identyfikowany jest za pomocą loginu i hasła. Transakcje są zabezpieczane kodami jednorazowymi.
- Po określonym czasie bezczynności użytkownika, następuje automatyczne wylogowanie z serwisu.
- Określenie limitów transakcji na koncie także jest sposobem zabezpieczenia.
- Kilkakrotne nieudane zalogowanie się na konto powoduje blokadę dostępu do niego przez bankowość elektroniczną.
Mimo szeregu solidnych zabezpieczeń wciąż wiele osób pada ofiarami oszustów
By uniknąć ryzyka kradzieży środków z naszego konta, należy przestrzegać zaleceń banku w kwestiach bezpieczeństwa. Zawsze lepiej i bezpieczniej jest być zbyt ostrożnym, niż nieostrożnym. Oszuści często wysyłają fałszywe powiadomienia e-mail lub kontaktują się z wytypowanymi osobami telefonicznie. Należy bezwzględnie pamiętać, że bank nigdy nie prosi o przesyłanie danych do logowania, haseł, numeru PIN i innych informacji uwierzytelniających. Jeżeli będziemy postępowali zgodnie z zaleceniami, nasze konto i zgromadzone na nim środki będą bezpieczne.