Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę TNS Polska na zlecenie Związku Banków Polskich, którego partnerem była Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A., blisko połowa (47 procent) Polaków korzystających z Internetu, robi zakupy w sieci.
Porównanie wyniku dotyczącego skali zakupów online w Polsce ze średnią z innych krajów europejskich wskazuje na duży potencjał wzrostu tego odsetka. W Europie Zachodniej 65,2 procent internautów przynajmniej raz dokonało zakupu przez Internet, w Ameryce Północnej uczyniło to aż 73,6 procent badanych osób. Rynek e-commerce stale się rozwija, a klientów wciąż przybywa.
Za wzrostem popularności e-sklepów stoi kilka zasadniczych zalet. Zakupy w sieci bywają często tańsze niż w tradycyjnych sklepach, są również wygodne. Rosnąca popularność tego kanału dystrybucji powoduje, że klienci coraz lepiej orientują się w swoich prawach i możliwościach, jakie stawiają przed nimi e-sklepy.
Zaletą zakupów przez Internet jest wiele możliwych sposobów płatności. To niewątpliwy atut renomowanych sklepów internetowych. Poza tradycyjnymi formami płatności przy odbiorze lub przy pomocy przelewu tradycyjnego, sklepy oferują także płatności poprzez systemy operatorów płatności online oraz szybkie i wygodne metody pay-by-link. Pay-by-link to płatność, którą dokonuje się poprzez otwarcie spersonalizowanego odnośnika do strony serwisu transakcyjnego banku. Przeprowadzanie transakcji jest szybkie i wygodne. Otrzymujemy formularz z uzupełnionymi danymi do wpłaty, co pozwala zaoszczędzić czas na kopiowaniu numeru konta i pozostałych danych odbiorcy. Płatność trafia bezpośrednio na konto sklepu, co zdecydowanie przyspiesza realizację zamówienia.
Szybka realizacja zamówień to kolejny atut popularnych sklepów internetowych. Jeżeli klient korzysta z szybkiej płatności pay-by-link lub z płatności za pobraniem, realizacja zamówienia często rozpoczyna się jeszcze tego samego dnia. Nie jest to może najistotniejsze w przypadku standardowych zakupów na własne potrzeby, ale gdy na ostatnią chwilę chcemy kupić prezent, szybkość ma duże znaczenie.
Wzrost popularności e-zakupów powoduje zmniejszające się wpływy w galeriach handlowych. Nie oznacza to jednak od razu ich upadku. Konsumenci mają swoje przyzwyczajenia i preferencje, ponad to w zależności od sytuacji wybierają wygodniejszą formę zakupów. Nie zawsze oznacza to więc wybór zakupów przez Internet.