Zawieranie umów abonenckich bez odwiedzania placówki operatora telefonii komórkowej to obecnie dość popularne rozwiązanie. Co zrobić, jeśli decyzję podjęliśmy pochopnie i chcielibyśmy zrezygnować z tak zawartej umowy?
Zdecydowana większość osób spotkała się prawdopodobnie z sytuacją, w której przedstawiciel danego operatora kontaktuje się z nami telefonicznie, w celu podpisania nowej umowy abonenckiej. Wiele osób uważa, że w ten sposób można oszczędzić czas i ograniczyć formalności, więc dlaczego nie skorzystać z takiej możliwości. Niestety decyzję podejmujemy zazwyczaj pochopnie, już podczas jednej rozmowy, a to sprawia, że w ciągu kolejnych godzin lub dni możemy stwierdzić, że zaproponowanego nam warunki nie do końca nas satysfakcjonują. Czy w takiej sytuacji możemy zrezygnować z umowy.
Polskie prawo definiuje umowy zawierane przez telefon jako umowy zawierane na odległość, a to sprawia, że przysługuje nam termin 10 dni na złożenie rezygnacji. Problem polega jednak na tym, że termin ten traci na ważności, jeśli świadczenie usług już się rozpoczęło, a konsument wyraził na to zgodę. To z kolei oznacza, że jeśli zawarliśmy umowę przez telefon, od tego momentu minęły np. tylko 4 dni, ale operator już rozpoczął świadczenie usług, nie możemy zrezygnować.
Kluczowe znaczenie będzie miała w tej sytuacji forma podpisania umowy. Zazwyczaj jest ona bowiem dostarczana przez kuriera, który może posiadać - lub nie - pełnomocnictwo, które pozwoli osobie zainteresowanej podpisać umowę. Jeśli tak się stanie, forma zawarcia umowy zmieni się z umowy zawartej na odległość na umową zawartą poza lokalem. W tej sytuacji termin 10 będzie obowiązywał niezależnie od statusu świadczenie usługi przez operatora, a my będziemy mogli bez konsekwencji zrezygnować z umowy. Jeśli jednak kurier nie posiada pełnomocnictwa i nie może podpisać w naszej obecności umowy, obowiązywała będą standardowe procedury typowe dla umów zawieranych na odległość.
Warto przy tym zaznaczyć, że do otrzymanej umowy powinna być dołączona stosowna informacja o prawie do odstąpienia od umowy. Jeśli takowej nie otrzymamy, nasze prawo do odstąpienia od umowy zostanie wydłużone aż do 3 miesięcy, o ile wcześnie operator nie poinformuje nas o takim prawie. Wszystko to sprawia, że najlepszym rozwiązaniem jest rozsądne podpisywanie umów i dokładna analiza oferowanych nam przez operatorów warunków świadczenia usług.