SMS-y Premium, czyli te wysyłane na numery cztero- i pięciocyfrowe zaczynające się od cyfry 7 lub 9, potrafią być drogie. Na szczęście ich prawdziwą cenę pozwać bardzo łatwo - wystarczy analiza samego numeru, pod który chcemy wysłać wiadomość tekstową.
Sieć PTC ma wielu użytkowników, którzy korzystają z serwisów i usług typu Premium. Są one oferowane przez firmy zewnętrzne oraz Polską Telefonię Cyfrową. Usługi typu Premium zwykle oznaczają pobieranie gier, muzyki, a także branie udziału w różnego rodzaju konkursach i loteriach. W ten sposób możemy także pomagać fundacjom i organizacjom charytatywnym.
Usługi informacyjne i rozrywkowe typu Premium muszą zostać aktywowane. Dodatkowo niezbędne jest uiszczenie opłaty za nie. Aktywacja zwykle polega na wysłaniu wiadomości SMS lub MMS pod odpowiedni numer. Czasami konieczne jest zadzwonienie pod podany numer telefonu.
W tym kontekście wiele osób zastanawia się, ile będzie kosztować taki SMS Premium. Sprawdzić to można prościej, niż nam się wydaję. Najłatwiej cenę wiadomości ustalić, spoglądając na sam numer, pod który wysyłamy SMS. Wynika to z faktu, że PTC posiada ujednolicone zasady przypisywania ceny do danego numeru. Konstrukcja systemu jest bardzo prosta i pozwoli nam natychmiastowo zorientować się, ile zapłacimy.
W praktyce wygląda to tak, że najczęściej druga cyfra numeru odpowiada za jego koszt. Dotyczy to najczęstszych , zaczynających się od siódemki. Jeśli więc na przykład wysyłamy SMS Premium pod numer 7123, to znaczy, że zapłacimy za niego 1 zł netto, czyli z podatkiem będzie to 1,23 zł. Gdy druga cyfra numeru jest zerem, to oznacza to, że cena jednego SMS wynosi 50 groszy (czyli 62 grosze z VAT).
Trochę inaczej przedstawia się sprawa z numerami SMS Premium zaczynającymi się od cyfry dziewięć. Gdy mamy więc do wpisania numer 91012, cena znajduje się na drugim i trzecim miejscu. W tym przypadku wynosi ona więc 10 zł netto.
Jak widać, system odkodowywania kosztu SMS-ów Premium jest bardzo prosty. Wystarczy, że znamy proste reguły, według jakich on funkcjonuje i już możemy sami poradzić sobie z obsługą określonych usług telefonicznych i nie tylko. Jest to rozwiązanie bardzo praktyczne i pozwala wyeliminować konieczność dodatkowego sprawdzania informacji. Taki system jest wygodny przede wszystkim dlatego, że w prosty sposób pozwala użytkownikowi ocenić wydatki związane z udziałem w różnego rodzaju konkursach SMS-owych.