Właściciele kart płatniczych powinni znać nie tylko zasady ich funkcjonowania. Powinni też wiedzieć, jak skutecznie zareklamować karty płatnicze, jeśli zostaną zauważone nieprawidłowości w obciążeniach rachunku bankowego.
Plastikowe pieniądze, jak często zwie się karty płatnicze, stanowią niewątpliwie dużą wygodę dla właścicieli. Nie muszą oni nosić przy sobie gotówki, płatności dokonywane są bezgotówkowo. Od razu trzeba podkreślić, że inne są zasady działania kart debetowych, a inne kart kredytowych. Kartami debetowymi można płacić jedynie do kwoty znajdującej się na rachunku bankowych lub limitu debetowego, który wyznacza bank.
Za pomocą kart kredytowych zaciągany jest w banku kredyt. Może być on bezpłatny, ale tylko wtedy, gdy właściciele kart kredytowych będą stosować się do zasad ustalonych przez banki, a szczególnie do rozliczania się w terminach bezodsetkowych. Jednakże karty płatnicze mają to do siebie, że często są obiektem zainteresowań hakerów, którzy później włamują się do kont bankowych i czyszczą je z gotówki. Dlatego dla klientów bankowych tak ważne jest bezpieczeństwo kart płatniczych oraz kont. Na szczęście banki wprowadzają coraz skuteczniejsze sposoby zabezpieczenia kart. Jest jeszcze inna sprawa, którą należy do końca wyjaśnić. Jak należy reklamować kartę płatniczą, jeśli zauważmy nieprawidłowości w transakcjach finansowych?
Wszelkie nieprawidłowości dotyczące rachunku karty natychmiast należy zgłosić w banku, w którym karta została wydana. Bank ma obowiązek przyjąć takie zgłoszenie. Reguluje to ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych z 12 września 2002 roku i w związku z tym warto się zapoznać z jej zapisami. Najlepiej taką reklamację złożyć telefonicznie, tak jest szybciej i bezpieczniej. Infolinia czynna jest całą dobę. Może się jednak okazać, że to nie wystarczy i będzie potrzebne pisemne zgłoszenie. Dotyczy to jedynie nieprawidłowości w rozliczeniach.
Aby zgłoszenie było skuteczne, należy stosować się ściśle do przepisów: należy dołączyć swoje dane osobowe, numer karty, datę i godzinę zgłoszenia. Trzeba pamiętać, że bank musi potwierdzić przyjęcie takiego zgłoszenia. Jak to powinien zrobić, dowiedzieć się można ze wspomnianej ustawy. Musimy też pamiętać, że bank w żadnym przypadku nie może odmówić przyjęcia zgłoszenia.