Faktoring to działalność finansowa znajdująca uznanie w oczach coraz większej liczby przedsiębiorców. Niczym kredyt pozwala przedsiębiorcom uniknąć utraty płynności finansowej.
Faktoring to działalność, która polega na wykupywaniu nieprzeterminowanych wierzytelności przedsiębiorstw. Chodzi tu o należności związane z dostawą towarów i usług. Ta działalność jest połączona z finansowaniem klientów, a także dostarczaniem im dodatkowych rodzajów usług. Z perspektywy ekonomicznej i prawnej firma faktoringowa zajmuje się takimi czynnościami jak: egzekucja należności, przejmowanie wypłacalności odbiorcy, prowadzenie sprawozdawczości i konta dłużników, a także finansowanie bezspornych i niewymagalnych należności.
Firmy, które zajmują się usługami faktoringowymi, zapewniają przedsiębiorcom środki finansowe pod nieuregulowane faktury i to właśnie dlatego są tak doceniane. Przedsiębiorstwo korzystające z usług faktoringowych może liczyć nawet na 90 proc. wartości wystawionych faktur w chwili wysłania towarów bądź świadczenia danej usługi. Reszta trafia do firmy po uiszczeniu faktury na konto faktora.
Kto należy do grona typowych klientów firm faktoringowych? Są one idealnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw mających duże zapotrzebowanie na elastyczne finansowanie, utrzymujących stałą współpracę ze swoimi odbiorcami czy prowadzących sprzedaż z odroczoną płatnością. Usługi faktoringowe idealnie sprawdzają się także w przypadku firm oferujących długie terminy płatności.
Największa zaleta faktoringu to natychmiastowy dostęp do finansowania, co ma niebagatelne znaczenie dla płynności finansowej wielu firm.
Przykładem tego, że polscy przedsiębiorcy doceniają faktoring, są chociażby wyniki finansowe Banku Millenium. W tym segmencie Bank Millenium w II kwartale bieżącego roku miał obrót rzędu 2,9 miliardów złotych. To oznacza, że plasuje się ona na 5 miejscu w rankingu największych polskich faktorów. Pierwsze 2 kwartały tego roku przyniosły Bankowi Millenium wzrost obrotów z faktoringu o 40 proc. w stosunku do tego samego okresu w roku poprzednim.
Dane statystyczne GUS podkreślają rosnące zainteresowanie faktoringiem wśród przedsiębiorców. W 2013 roku liczba klientów korzystających z takich usług wzrosła o 12,2 proc. W gronie firm, które są najbardziej zainteresowane faktoringiem znajdują się przedsiębiorstwa z branży handlowej, przemysłowej, usługowej, transportowej, a także budowlanej.