Płatności zbliżeniowe to nowoczesny sposób płacenia za niewielkie zakupy czy drobne usługi, i to bez autoryzacji takich transakcji. Obecnie można płacić zbliżeniowo nie tylko kartami, ale również telefonami, brelokami, a nawet maskotkami.
Coraz więcej osób sięga po karty zbliżeniowe, choć można nimi płacić tylko do 50 zł. Tymi samymi kartami można wprawdzie uiścić opłatę również za większe zakupy, ale trzeba wówczas autoryzować transakcję. Również standardowe karty płatnicze częściej są przystosowywane do transakcji zbliżeniowych. Płatności zbliżeniowe pojawiły się na europejskim rynku dopiero w 2006 roku. W Polsce karty zbliżeniowe weszły na rynek nieco później. Na początku cieszyły się umiarkowanym zainteresowaniem: jak każda nowość technologiczna przyjmowane były z rezerwą. Tymczasem płatności zbliżeniowe są bezpieczniejsze, szybsze i bardziej efektywne. Wprawdzie w razie kradzieży lub zgubienia takiej karty złodziej czy nieuczciwy znalazca może z niej skorzystać, ale kwota jest niska, a poza tym właściciel karty zbliżeniowej może ustalić z bankiem kwotowy limit transakcji, po wykorzystaniu którego następne transakcje będą mogły się odbyć tylko po wpisaniu kodu PIN.
Technologia NFC zainstalowana w telefonach komórkowych pozwala również na wykorzystanie telefonu do płatności zbliżeniowych. Jest to technologia komunikacji bliskiego zasięgu. To właśnie za pomocą funkcji NFC można komunikować się z innymi urządzeniami, ale tylko jeśli znajdują się nie dalej jak 20 cm. Najczęściej funkcja ta wykorzystywana jest w smartfonach, ale pojawia się też coraz częściej w tradycyjnych telefonach komórkowych. Jeżeli ktoś chce w przyszłości płacić zbliżeniowo telefonem, powinien sprawdzić, czy ma zainstalowaną w tym urządzeniu funkcję NFC. Później należy zwrócić się do banku, który współpracuje z operatorem, o wydanie karty SIM NFC, aktywować usługę i korzystać z płatności zbliżeniowych.
Niedawno pojawiła się pierwsza na świecie maskotka do płatności zbliżeniowych. Projekt ten został opracowany przez firmę Quicko. To czołowa firma produkująca gadżety do płatności zbliżeniowych. Jest to brelok-pluszak z mocowaniem w postaci kółka, przeznaczony dla najmłodszych odbiorców, aby ich oswoić z płatnościami zbliżeniowymi. Jest to też oferta skierowana do banków, które chciałby obniżyć wiek swoich klientów. Jeszcze do niedawna wydawało się, że w kartach płatniczych niewiele już można zrobić, a jednak! Firma Quicko potrafiła po raz kolejny zaskoczyć klientów, wprowadzając na rynek takie breloki.