Leasing jest wielkim odciążeniem dla osób prowadzących własne firmy, głównie dzięki możliwości odliczenia kosztów uzyskania przychodu. W tym celu trzeba spełnić pewne warunki.
Samo podpisanie umowy leasingowej przez osobę prowadzącą własną działalność gospodarczą nie oznacza, że koszty najmu i ewentualnej eksploatacji można odliczyć od uzyskanego przychodu. Przedmiot stanowiący umowę musi być używany w celach zarobkowych, w ramach działania firmy - taka jest definicja kosztów uzyskania przychodu.
Pierwsza opłata
W momencie zawierania umowy z leasingodawcą trzeba uiścić opłatę wstępną, zwaną czynszem inicjalnym. Jej wysokość można odliczyć od podatku, a sposób, w jaki to się przeprowadza, zależny jest od formy rozliczania firmy z Urzędem Skarbowym. W przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi księgowość uproszczoną, może cały czynsz rozliczyć jako koszt jednorazowy i zapomnieć o sprawie. Inaczej wygląda sytuacja, gdy firma prowadzi księgowość pełną. Przyjmuje się, że opłata powinna być księgowana proporcjonalnie, razem z pozostałymi ratami leasingu. Zdarza się jednak, że, mimo wszystko, traktuje się ją jako koszt jednorazowy. Urząd Skarbowy nie należy do instytucji, z którą można się dogadać, nie poleca się więc tej możliwości.
Firmy leasingowe często pobierają również opłaty manipulacyjne, które także można traktować jako koszt. Podobnie rozlicza się opłaty rejestracyjne, np. samochodów - do kosztów wlicza się wszystkie kwoty uiszczane przy kupnie auta: polisę i ubezpieczenie. Nie można zapominać o comiesięcznych ratach najmu. Firmy leasingowe stosują przyspieszoną amortyzację, co powoduje, że całą wartość przedmiotu można umieścić w koszcie uzyskania przychodu. Podobnie dzieje się wobec jakichkolwiek opłat ponoszonych w ramach umowy z leasingodawcą.
Procedura wykupu
Jeśli kwota zakupu jest niższa niż 3,5 tys. zł, można dokonać całkowitej amortyzacji. Wszystkie przepisy tracą swoją ważność, jeśli umowa wygasa przed upływem minimalnego terminu, co stanowi 40 proc. czasu amortyzacji. Do kosztów można zaliczyć praktycznie wszystko, co wiąże się z wynajęciem przedmiotu od firmy leasingowej. Są to wszelkie opłaty manipulacyjne, umowne, najmu, również normalne koszty eksploatacyjne. Trzeba być jednak szczególnie czujnym, by bez wiedzy leasingodawcy nie ingerować w strukturę przedmiotu, jak np. zakładanie instalacji gazowej w pojeździe - może to spowodować złamanie warunków umowy. Warto pamiętać, że wszystkie naprawy i zabiegi trzeba obowiązkowo ująć w dokumentacji.