Na internetowe przelewy stawiają nie tylko konsumenci, ale i banki. Te ostatnie starają się odstraszyć klientów od zlecania przelewów w oddziałach, z pomocą kasjera, by w ten sposób likwidować kolejki. Między innymi z tego powodu przelewy w oddziale banku stają się coraz bardziej kosztownym rozwiązaniem.
Posiadacze rachunków osobistych mogą wybierać między różnymi rodzajami przelewów. W tej chwili można korzystać z bankowości internetowej, przelewów przez telefon, Facebook, na e-mail, a także z tradycyjnych przelewów w oddziale. To ostatnie rozwiązanie jest coraz częściej odradzane klientom. Dlaczego? Powodem są wysokie koszty związane z prowizją od zlecenia takiej transakcji.
Sprawdź też: 6 mitów na temat kart zbliżeniowych
W przypadku przelewów internetowych większość banków stosuje zasadę, że są one darmowe. Nie ważne czy wysyłamy pieniądze na konto w tym samym banku czy robimy przelew zewnętrzny, to możemy liczyć na darmową usługę. Przy przelewach wykonywanych w oddziałach na takie korzyści finansowe i benefity już nie można liczyć.
Przelewy w oddziałach banków obecnie kosztują od 5 zł do nawet 20 zł. Dla przykładu Credit Agricole przy zwykłym koncie osobistym żąda 5 zł za przelew w placówce, przy czym przelew internetowy można zrealizować za darmo. Z kolei PKO Bank Polski ma opłaty na poziomie 20 zł od przelewu zewnętrznego. Ogólnie średnio cena przelewu realizowanego w oddziale banku obecnie kształtuje się na poziomie 5-10 zł. Są to koszty, które można nazwać dużymi, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę osoby, które realizują w ciągu miesiąca kilka takich transakcji.
W świetle tych informacji klient winien poważnie się zastanowić, czy realizacja przelewu w oddziale dalej ma sens. Nie dość, że mamy mnóstwo ograniczeń miejscowych i czasowych, to na dodatek trzeba uiścić dodatkową opłatę. Przelewy internetowe na tle standardowych wypadają o wiele lepiej i z całą pewnością przypadną do gustu klientom, którym zależy na czasie i wygodzie wszak robienie ich z komputera nie wymaga praktycznie żadnego wysiłku.
Sprawdź też: Co robić, gdy przelew nie dotrze do odbiorcy?
Oczywiście jasne jest że bankowość internetowa nie jest dla każdego. Dla osób ze starszego pokolenia zlecanie przelewów internetowych wciąż jest czynnością zbyt trudną do wykonania. Co prawda istnieje wiele chlubnych wyjątków, ale seniorzy hołdują raczej rozwiązaniom tradycyjnym. To niestety oznacza dla nich większe koszty, których można by uniknąć poprzez zainwestowanie trochę czasu w nauczenie się obsługi swojego konta bankowego przez Internet.
Z racji na wcześniej opisane koszty oraz na fakt, że przelewy w oddziałach nie są zbyt wygodnym rozwiązaniem, bardzo prawdopodobne wydaje się, że już wkrótce zostaną one prawie w całości zastąpione przez transakcje internetowe.