Karty kredytowe obecne są w Polsce już od 20 lat. W tym czasie zdobyły tak dużą popularność, że w swoich portfelach trzyma je już prawie połowa Polaków.
Najnowsze informacje pokazują, że prawie połowa Polaków posiada w swoich portfelach karty kredytowe. Szczegółowe badania Millward Brown, wykonane na zlecenie Biura Informacji Kredytowej i Fundacji Kronenberga działającej przy Citi Handlowym, pokazują, że 37 proc. Polaków posiada kartę kredytową. Ponad połowę posiadaczy kart kredytowych (51 proc.) stanowią osoby z wyższym wykształceniem. Kartę kredytową w swoim portfelu ma co trzecia kobieta, dwóch na pięciu mężczyzn. Najczęściej są to osoby w wieku 35-44 lat.
Jak powiedział Marcin Domagała (dyrektor z banku Citi Handlowy), mimo faktu, że 40 proc. Polaków posiada karty kredytowe, to od 2010 roku obserwowana jest wyraźna tendencja spadkowa. Od grudnia 2009 roku z rynku ubyło 4,7 miliony kart kredytowych. Przypomnijmy, że w grudniu 2009 było ich łącznie 10,9 milionów, a obecnie jest ich nieco ponad 6 milionów. Zdaniem dyrektora Domagały polski rynek ma duży potencjał, jeśli chodzi o karty kredytowe.
Skoro polski rynek ma tak duży potencjał, to dlaczego Polacy nie decydują się częściej na karty kredytowe? Podstawowe powody to obawy związane z utratą kontroli nad wydatkami i wysokimi kosztami. 33 proc. badanych obawia się, że ukrytych kosztów tego instrumentów. Z kolei 31 proc. osób boi się, że karta kredytowa będzie szła w parze z wysokim oprocentowaniem. Co ciekawe, aż ¼ badanych uważa, że posiadanie karty kredytowej może spowodować popadnięcie w spiralę długów.
Polacy dostrzegają korzyści płynące z posiadania karty kredytowej. 84 proc. badanych wymienia wygodę płacenia, 64 proc. zwraca uwagę na łatwą osiągalność środków, zaś 52 proc. docenia elastyczność w zarządzaniu środkami.
Badanie Millward Brown zostało zrealizowane przy pomocy metody wywiadów telefonicznych – CATI. Zrobiono je na próbie 1001 pełnoletni respondentów. Miało miejsce 8-12 marca 2014 roku. Wśród kryteriów uwzględnionych przy doborze respondentów wzięto pod uwagę wykształcenie, wiek, płeć, województwo i wielkość miejscowości.
Warto dodać, że według badania tylko 2 proc. respondentów nie wie, na jakich zasadach działa karta kredytowa. Do wyrobienia karty kredytowej w innym niż własny bank skłoniłyby ich zaś najbardziej rabaty i zniżki (44 proc.) oraz akceptowalność na całym świecie (37 proc.).