Reklama
Artykuł

Ryzyko walutowe zagrożeniem dla firm na rynku międzynarodowym
Wyjście firmy na rynek międzynarodowy to świetny pomysł na jej rozwój. Trzeba jednak uważać na ryzyko walutowe.
Firmy, które dobrze radzą sobie w kraju, chcą dalej się rozwijać. Naturalnym krokiem w takiej sytuacji jest wejście na rynek zagraniczny. Najczęściej taki krok wiąże się z koniecznością wzięcia pod uwagę kursu waluty panującej w tym kraju. Polska ma ten problem, że stosuje swoją walutę – złotówkę. To sprawia, że firmy uderzające w rynek unijny muszą uwzględnić kurs złotówki do euro.
Na czym dokładnie polega ryzyko walutowe i czy możemy się przed nim ustrzec? Ryzyko walutowe to bezpośrednia konsekwencja faktu, że waluty posiadają różne kursy, a ich wartość jest obliczana w relacji do siebie i do ceny złota. Wartość waluty ma też związek z aktualną siłą gospodarki kraju eminenta, a także z ilością gotówki na rynku. Krótko mówiąc, kurs walutowy jest istotnym czynnikiem makroekonomicznym. To właśnie on nierzadko zachęca do inwestowania na obczyźnie lub emigrowania. Dla firmy ryzyko walutowe w praktyce przejawia się w tym, że musi ona uwzględniać zmiany kursowe w swojej działalności.
Przykładem niech będzie firma kupująca towar za granicą. Jeśli sprowadzamy jakiś produkt, to nie kupujemy go w złotówkach, lecz w euro, dolarach etc. W praktyce oznacza to, że należy wpierw kupić określoną ilość tej waluty. W zależności od dnia będzie to większa lub mniejsza suma. To zaś przełoży się na nasz późniejszy zysk w złotówkach.
Ryzyko walutowe podobnie dotyka firm, które chcą sprzedawać swoje usługi i produkty za granicą. Na wejściu konieczne jest już ustalenie nowych cen uwzględniających warunki na rynku obcym, a także oczekiwania firmy w kraju. Może się na przykład okazać, że po przewalutowaniu zyski osiągnięte w naszej filii w Czechach lub Niemczech będę znacznie niższe, niż gdybyśmy zrezygnowali z takiej operacji. To jest częstym powodem tego, że firmy decydują się na założenie swoich niezależnych oddziałów za granicą i rozliczenia się w tamtej walucie.
Problem ryzyka walutowego w przypadku firm działających na rynku międzynarodowym jest zwłaszcza widoczny, gdy weźmiemy pod uwagę wysokie kwoty. Jeśli mówimy o małych sumach, to nie jest on tak ważny. Gdy jednak firma prowadzi milionowe operacje, zmiana wysokości kursu może oznaczać dla niej spore straty. Dlatego też kluczowe jest odpowiednie planowanie i profesjonalna analityka.