Decydując się na podpisanie umowy abonenckiej w jakiejkolwiek sieci, musimy liczyć się z tym, że jej zerwanie będzie się wiązało z karą finansową. Jak ta kwestia wygląda w Play?
Umowy abonenckie, niezależnie czy chodzi o ofertę Internetu czy połączeń telefonicznych, niemal zawsze zawierane są na określony czas. Zazwyczaj dotyczy on okresu 12 i 24 miesięcy. W przypadku tzw. ofert MIX, łączących zalety telefonu na kartę i umowy abonenckiej, nie określa się czasu trwania umowy, a jedynie ilość doładowań konta, koniecznych do wykonania, by wypełnić warunki umowy. W każdej z tych sytuacji może się jednak zdarzyć, iż będziemy chcieli zerwać umowę. Powodem może być niezadowolenie z obecnej oferty, znalezienie lepszej lub inna przyczyna. Sieć Play daje taką możliwość, jednak należy liczyć się z tym, że zerwanie warunków umowy będzie oznaczało dla nas karę finansową.
W przypadku sieci Play wysokość kary zostaje określona już podczas podpisywania umowy. Nie jest ona jednak nazwana karą, a ulgą, jaką sieć Play przypisuje klientowi na podstawie parametrów oferty. Ta będzie się różniła w zależności od tego, czy decydujemy się na ofertę z telefonem czy bez, a także od długości trwania umowy i wysokości abonamentu. Na szczęście jednak wysokość ulgi jest określana dla całego okresu trwania umowy, a decydując się na jej zerwanie np. po roku, zapłacimy tylko jej proporcjonalną część dla okresu pozostającego do wypełnienia warunków wcześniej wybranej oferty.
Załóżmy więc, że na naszej umowie widnieje kwota ulgi w wysokości 500 zł, a okres obowiązywania umowy wynosi 18 miesięcy. Po roku decydujemy się na rozwiązanie umowy, co oznacza, że zerwiemy ją 6 miesięcy wcześniej. W takiej sytuacji kwotę ulgi dzielimy przez okres obowiązywania umowy (500 zł/18 miesięcy) i otrzymujemy wysokość miesięcznej kary – 27,78 zł. Tę kwotę mnożymy przez ilość miesięcy pozostałych do wypełnienia umowy, a więc 6. W ten sposób otrzymujemy kwotę, która jest naszą karą za zerwanie umowy – 166,67 zł.
Znajomość wysokości kary pozwala przekalkulować, czy naprawdę warto zerwać umowę i podpisać nową, np. z innym operatorem. W zależności od ofert różnych operatorów może to być bowiem rozwiązanie bardzo korzystne lub też kompletnie nieopłacalne.