Faktoring zdobył popularność w Polsce już kilka lat temu. To wariant transakcji handlowych, które sięgają początku XX w. i wywodzą się od anglosaskich instytucji finansowych. Jakie są jego wady i zalety?
Faktoring polega w skrócie na finansowaniu działalności innego podmiotu poprzez wykupienie wierzytelności, w tym przypadku faktur (stąd nazwa). Na podstawie danych z faktur przedsiębiorstwo rości sobie prawa do należności od odbiorców usług bądź towarów. W taki sposób dłużnicy stają się dłużnikami faktora, np. banku, i jemu są zobowiązani zwrócić środki.
Kto działa na zasadach faktoringu?
Usługi faktoringowe są dzisiaj powszechne zarówno we wszystkich branżach, jak i we wszystkich segmentach rynku. Warunkiem jest realizowanie transakcji na zasadach odroczonej płatności. Właśnie dlatego kluczowymi klientami w faktoringu są stali klienci. Przypadkowi odbiorcy raczej nie wchodzą w tym zakresie w rachubę. Faktorantem może być każda osoba, która jest rezydentem i prowadzi działalność gospodarczą. Faktoring cieszy się ogromnym powodzeniem wśród takich podmiotów gospodarczych jak branże tekstylne, odzieżowe, meblowe czy dotyczące materiałów budowlanych. Faktoring święci również triumfy w firmach prowadzących sprzedaż sezonową.
Zalety i wady faktoringu
Wzrasta liczba firm doceniających zalety faktoringu. To bardzo elastyczna i efektywna forma współpracy między poszczególnymi podmiotami. Dzięki nim mogą one utrzymać płynność finansową oraz zminimalizować ryzyko związane bezpośrednio ze sprzedażą. Jednakże ilu zwolenników, tylu przeciwników, którzy jako wady faktoringu wskazują wysokie koszty spotęgowane prowizjami i odsetkami lub skomplikowaną konstrukcją tego rodzaju transakcji. Bezsprzeczną zaletą w tym wypadku jest lepsze planowanie finansów firmy i poprawa całościowego bilansu finansowego organizacji. Warto pamiętać jednak o tym, że aby zakończyć kooperację z faktorem, podmiot musi rozliczyć się ze wszystkich swoich zadłużeń.