Utrata karty płatniczej może się wiązać z niebezpieczeństwem kradzieży środków znajdujących się na koncie, co może słono kosztować.
W bankach obowiązują nowe zasady dotyczące realizowania ewentualnych zwrotów pieniędzy utraconych, gdy użytkownik zgubi kartę lub zostanie mu ona ukradziona, a złodziej dokona nią nieuprawnionych transakcji. Banki wprowadziły nowe reguły odnośnie do użytkowania coraz popularniejszych kart zbliżeniowych. Zgodnie z nowymi przepisami, gdy złodziej dokona płatności bezstykowej skradzioną kartą, jej właściciel będzie narażony na stratę nie większą niż równowartość 50 euro, ponieważ bank zwróci każdą kwotę przewyższającą przytoczoną sumę.
Dodatkowo zgodnie z rekomendacją NBP banki będą umożliwiały klientom rezygnację z funkcji płatności zbliżeniowych, które pozwalają na wypłacanie kwot poniżej 50 zł bez konieczności podawania PIN-u. Gdy dany bank nie będzie oferował klientom wyłączenia płatności zbliżeniowych, będzie zobowiązany zapewnić zwrot wszystkich pieniędzy utraconych w wyniku transakcji zbliżeniowych.
Zmiany dotyczące odpowiedzialności za straty finansowe ze skradzionej karty nie dotyczą jednak użycia karty z wykorzystaniem kodu PIN. Jeśli złodziej zdobędzie nie tylko kartę płatniczą, ale także PIN, wówczas odpowiedzialność klientów pozostaje na dotychczasowym poziomie, czyli 150 euro, a więc obecnie ok 650 zł. Z tego powodu bardzo ważne jest, by nie nosić ze sobą zapisanego kodu PIN. Inne dane dotyczące kart płatniczych - numer karty, jej data ważności czy kod CVV2 również należy szczególnie chronić. Tego rodzaju danych powinni strzec w szczególności klienci, którzy realizują płatności za pośrednictwem Internetu. Niezbędne jest sprawdzenie, czy usługodawca internetowy posiada odpowiednie zabezpieczenia przed kradzieżą danych realizowanych elektronicznie. Kradzież może być również dokonana w wyniku skopiowania karty przez złodzieja. W takiej sytuacji oraz w przypadku transakcji internetowych banki zwracają całą utraconą kwotę, jeśli nieautoryzowane transakcje nie zostały wykonane przez klienta umyślnie lub nie powstały w wyniku rażącego niedbalstwa właściciela konta.