Obawa przed opłatami dodatkowymi jest obecna nie tylko w przypadku umów o telewizję kablową czy umów telefonicznych. Opłaty dodatkowe to także element występujący w leasingu.
Leasing to taka usługa finansowa, która również nie stroni od opłat dodatkowych. Na wstępie należy je jednak dokładnie zdefiniować. Opłatami dodatkowymi na pewno nie są czynsz inicjalny, wykup czy raty miesięczne. Są to standardowe elementy wchodzące w skład kosztu leasingu. Dodatkowymi opłatami nazywać można wszystkie koszty, które nie są uwzględnione w harmonogramie spłaty leasingu. Gdzie szukać takich opłat, zanim podpiszemy umowę leasingową? Najlepszym rozwiązaniem jest zajrzenie do Tabeli Opłat i Prowizji. Jest to dokument, który dołączany jest do praktycznie każdej oferty leasingu. Z niego dowiemy się, czy jakieś dodatkowe opłaty będą nas czekać czy też nie.
W przypadku leasingu mamy do czynienia z jednym kosztem, którego nie sposób uniknąć. Mamy tu na myśli opłatę za rejestrację pojazdu (może to być np. samochód) w wydziale komunikacji. Tego typu opłaty stosuje większość firm leasingowych. W praktyce wygląda to zaś tak, że leasingodawca uiszcza opłatę rejestracyjną w urzędzie, ale jednocześnie dolicza do niej swoją marżę. Urzędowe koszty rejestracji to wydatek rzędu 200 zł. Firma leasingowa może naliczyć marżę w wysokości np. 50 zł, a niektóre nawet 200 zł.
W kontekście opłat dodatkowych w leasingu należy pamiętać także o bardzo istotnej kwestii. Chodzi tu o to, że firmy leasingowe kierują się prostą zasadą: jeśli nic od nas nie chcesz, to nie będziesz ponosił opłat. W praktyce oznacza to, że bezproblemowe użytkowanie przedmiotu to brak opłat dodatkowych (oprócz wspomnianej wcześniej opłaty rejestracyjnej). Jeśli jednak zaczną pojawiać się jakieś problemy podczas obowiązywania umowy leasingowej, np. konieczność spisania aneksu, zmiany danych leasingobiorcy lub wystawienia opinii, to leasingodawca naliczy stosowne prowizje za usługę. Potocznie leasingobiorcy określają takie koszty „opłatami za papierek”. Trzeba pamiętać, że opłaty tego typu mają uzasadnienie, gdyż oznaczają dodatkowy wysiłek ze strony leasingobiorcy.
Osoby zainteresowane leasingiem muszą pamiętać o tym, że może się on wiązać z opłatami dodatkowymi. Jedna jest praktycznie pewna (opłata rejestracyjna). Inne są zwykle uzależnione od bezproblemowości przebiegu leasingu. Zanim zdecydujemy się na wybranie określonej oferty leasingowej, warto spojrzeć na Tabelę Opłat i Prowizji tak, aby móc stwierdzić, jaka oferta jest dla nas najbardziej opłacalna.