Płatność kartą pozostawia ślad w historii naszych transakcji. W razie jakichkolwiek niejasności między kupującym a sprzedawcą, odnośnie kwestii finansowych, w historii operacji naszego konta znajdziemy dowód na to, że środki zostały przelane na konkretny rachunek. Właśnie dlatego płatności kartą są bezpieczne. Nie wierzysz? Przeczytaj, czym jest charge back.
W przypadku, gdy sprzedawca wysyłający nam zakupiony produkt nie wywiązał się ze swoich obowiązków, dostarczony towar okazał się wadliwy lub po prostu nie doszło do realizacji zamówienia, możemy liczyć na to, że zapłacona przez nas kwota zostanie zwrócona na nasz rachunek. Taką usługę nazywamy charge back.
Czym jest charge back?
Charge back to usługa przygotowana i wdrożona przez organizacje płatnicze i banki, dzięki której wydawca karty, czyli bank, może obciążyć konto danego punktu usługowego. Za sprawą takiego rozwiązania osoby płacące za zakupy katą są bezpieczne i w razie jakichkolwiek problemów mogą dochodzić swoich praw w odpowiedniej instytucji. Usługa jest adresowana do właścicieli kart Master Card oraz Visa i obejmuje transakcje dokonane w terminalach POS, wypłaty środków w poszczególnych bankomatach oraz płatności na odległość.
Kiedy najczęściej korzystamy z charge back?
Najwięcej przypadków skorzystania z usługi charge back dotyczy wypłaty środków z bankomatu. Często o swoje prawa walczą klienci, których transakcja została rozliczona w nieprawidłowej walucie.
Aby móc skorzystać z możliwości oferowanych przez charge back, powinniśmy udać się do banku obsługującego nasz rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy, z którego dokonaliśmy płatności. Osoba przyjmująca od nas reklamację będzie wymagała podania szczegółów związanych z transakcją, takich jak data jej wykonania czy kwota. Oczywiście, zweryfikowana musi zostać także nasza tożsamość, dlatego nie ma możliwości, by wniosek o zwrot pieniędzy złożył za nas np. ktoś z rodziny.
Instytucja bankowa rozpoczyna procedury związane z charge back wtedy, kiedy klient wykorzysta wszystkie możliwości porozumienia się z punktem usługowym w sprawie odbioru pieniędzy. Teoretycznie proces odzyskiwania pieniędzy za pomocą charge back powinien trwać nie dłużej niż miesiąc. Atutem tej usługi jest przede wszystkim to, że konsument nie musi za nią dodatkowo płacić.