Co zyskujesz, płacąc za zakupy kartą?

2013-12-12 07:00:00

Jakie udogodnienia niosą za sobą płatności w Internecie kartą i w jakich sytuacjach możemy dzięki karcie odzyskać pieniądze, jeśli ta druga strona nie wywiąże się należycie z opłaconego zlecenia?

Gdy nie posiadamy przy sobie gotówki podczas zakupów w sklepach stacjonarnych, chętnie realizujemy płatności za pomocą kart płatniczych. Korzystanie z "plastików", kupując na portalach aukcyjnych lub w sklepach internetowych, nie jest już tak popularne. Wynika to przede wszystkim z obaw klientów przed podaniem numeru karty, który mógłby zostać przechwycony przez osoby niepożądane. Płatności kartą w sieci wiążą się jednak z szeregiem udogodnień. Przede wszystkim za taką operację nie ponosimy dodatkowych opłat. Dodatkowo to wygodny i szybki sposób rozliczania się z kontrahentami. Płatność kartą jest prostsza niż dokonanie płatności przy wykorzystaniu przelewów (zabiera mniej czasu) lub wypłacanie pieniędzy w bankomatach i posługiwanie się gotówką.

Czy płacenie kartą jest bezpieczne?

Klient, który ma obawy przed realizowaniem płatności elektronicznych z wykorzystaniem karty, powinien wybierać sprawdzonych sprzedawców. Duże i znane sklepy internetowe posiadają specjalne zabezpieczenia transakcji realizowanych on-line. Dobrym rozwiązaniem jest sprawdzenie, czy sklep posiada certyfikat zaufania. Takie certyfikaty są kontrolowane przez niezależnych audytorów. Przynależność do systemu bezpieczeństwa można zweryfikować poprzez specjalne symbole, które umieszczane są na witrynach internetowych sklepów.

Jak płacić kartą on-line?

Klienci korzystający z kart powinni pamiętać, że sprzedawca nigdy nie będzie wymagał przy realizowaniu transakcji on-line podania numeru PIN. Potrzebne jest za to podanie kodu CVC2/CVV2. Numer ten to trzy cyfry, które zawsze znajdują się na odwrocie karty płatniczej i służą do zabezpieczania operacji.

Możliwość anulowania transakcji internetowych

Największym atutem płacenia kartą w stosunku do realizowania zakupów internetowych przelewem jest możliwość odzyskania pieniędzy przy pomocy banku. Gdy towar, który otrzymamy jest niezgodny z zamówieniem lub nie otrzymaliśmy przesyłki, mimo że dokonaliśmy płatności, możemy skorzystać z procedur bezpieczeństwa wprowadzonych przez największe organizacje wydające karty płatnicze. Za pośrednictwem takiego systemu banki są w stanie cofnąć zrealizowaną już płatność. W ten sposób konsument jest w stanie odzyskać pieniądze od nieuczciwego sprzedawcy.

Kiedy możemy cofnąć transakcję wykonaną kartą?

Jeśli konsument chce skorzystać z pomocy banku przy odzyskiwaniu pieniędzy zapłaconych sprzedawcy kartą, wymagane jest spełnienie pewnych warunków. Koniecznie należy złożyć pisemną reklamację, gdyż bank będzie wymagał udowodnienia, że konsument kontaktował się ze sprzedającym. Bank pomoże nam odzyskać pieniądze jedynie wówczas, gdy próba kontaktu ze sprzedawcą nie odniosła skutku.

Drugą sprawą jest udowodnienie braku realizacji zamówienia ze strony sprzedawcy, czyli niewywiązania się z umowy. W tym celu konsument musi dysponować dokumentami dotyczącymi zamówienia. Czasami bank wymaga również dostarczenia regulaminu sklepu. W regulaminie zawarta jest między innymi informacja, czy czas potrzebny na realizację zamówienia już upłynął. Przy posiadaniu dokumentu zamówienia i braku realizacji transakcji przez sprzedawcę szanse klienta na odzyskanie pieniędzy są całkiem spore.

 

Ilona Maciejuk

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam