Co robić, gdy bankomat zatrzyma kartę?

2013-11-25 07:10:00

Od czasu do czasu zdarzają się sytuacje, w których bankomat może niespodziewanie zatrzymać kartę płatniczą. Zadzieje się tak podczas: trzykrotnego wpisania błędnego PIN-u, uszkodzenia samego bankomatu lub też karty (debetowej bądź kredytowej), a także próby użycia egzemplarza zastrzeżonego. Jeśli przyczyna leży po stronie usterki technicznej, koniecznie należy od razu  zgłosić ten fakt do serwisanta bankomatu i banku.

Pierwszym działaniem, które powinniśmy podjąć w przypadku zatrzymania naszej karty przez bankomat, to bezzwłoczny kontakt z obsługą urządzenia. Odpowiedni numer telefonu znajdziemy na samym bankomacie. Podczas telefonicznego zgłoszenia sprawy zostaniemy poproszeni o złożenie odpowiedniego oświadczenia. Najbezpieczniej dla nas będzie wówczas, gdy zastrzeżemy naszą kartę także na infolinii banku, który nam ją wydał. Z tym krokiem wstrzymajmy się jednak do chwili kontaktu z administracją bankomatu, ponieważ może się okazać, że zastrzeżenie "plastiku" nie będzie wcale potrzebne. Pamiętajmy, że zablokowanie karty przez doradcę bankowego zawsze spowoduje całkowite jej anulowanie i brak możliwości ponownego korzystania z niej, gdy już ją odzyskamy. Uważajmy na to zwłaszcza podczas pobytu za granicą, gdzie nie będziemy mieć możliwości szybkiego uzyskania kolejnego egzemplarza karty.

Gdy kartę zatrzyma bankomat w oddziale

Szczęściem w nieszczęściu naszą kartę może "wciągnąć" bankomat znajdujący się w oddziale naszego banku. Wówczas nie musimy wykonywać żadnych połączeń, mogąc zgłosić ten fakt bezpośrednio o doradcy z placówki. Istnieje szansa, że karta w szybkim czasie zostanie odzyskana przez pracownika banku i już następnego dnia będzie można odebrać na miejscu. Rzecz jasna, będzie to możliwe dopiero po stosownej weryfikacji danych personalnych osoby zgłaszającej się po kartę. Miejmy na uwadze, że w żadnym przypadku nie ma możliwości, aby odbioru zguby dokonał nasz krewny czy nawet współmałżonek.

Bankomaty firm zewnętrznych

Jeżeli bankomaty obsługiwane są przez firmy niebędące bankami (przykładem popularny Euronet), to w tym przypadku prawdopodobnie karty już nie odzyskamy. Najlepiej więc będzie zastrzec ją od razu, chociaż ta i tak zostanie przez administrację bankomatu zniszczona zaraz po jej wyjęciu z maszyny. Jeżeli więc nasza karta zaginie w bankomacie znajdującym się przy sklepie lub w innym miejscu, poza terenem przynależącym do banku, to najprawdopodobniej będziemy musieli wyrobić nową kartę.

Pieniądze zostały pobrane, a karty nie ma

Czasami dochodzi do usterki, która skutkuje tym, że bankomat zatrzymuje kartę podczas operacji wypłaty pieniędzy z konta, ale odbywa się to w tak pechowy sposób, że karta nie zostaje zwrócona, pieniądze nie są wypłacane, a saldo naszego rachunku zostaje pomniejszone o kwotę, którą chcieliśmy wybrać. W takiej sytuacji procedura postępowania jest podobna do tej, która obowiązuje w przypadku zwykłego zatrzymania karty, z tą różnicą, że należy dodatkowo złożyć u pracownika banku reklamację na niewłaściwe obciążenie konta. Po wnikliwym zbadaniu sprawy bank powinien zwrócić nam zabraną niesłusznie sumę na konto. Sam proces rozpatrzenia reklamacji i zwrotu środków nie powinien trwać długo - standardowo pieniądze odzyskamy już po 2-3 dniach. Naturalnie, wszystko zależy od schematów postępowania przyjętych przez bank, w którym mamy założone konto, oraz od firm będącej właścicielem bankomatu, który obciążył nasze konto bez wypłaty gotówki.

Ekspert Comperia.pl

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam