Klienci powinni zdawać sobie sprawę z tego, że kartę płatniczą także można zareklamować. Mało tego, można to zrobić o każdej porze dnia i nocy, a obowiązkiem banku jest potwierdzenie przyjęcia złożonego przez nas wniosku zgodnie z umową, którą z nami zawarł. Dokładne przepisy reguluje ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych z 12 września 2002 r.
Powszechnie mówi się, że używanie kart zamiast gotówki to wygoda. I tak jest, bo nie musimy nosić przy sobie dużych sum, nie musimy czekać na wydanie reszty, czy rozmieniać banknotów, bo ekspedientka w sklepie nie ma jak wydać reszty. Obecnie przy systemach zbliżeniowych na kwoty do 50 zł płaci się po prostu przykładając kartę do czytnika. Niestety, wygoda kończy się w chwili, kiedy kartę płatniczą zgubimy lub jeśli zostanie nam skradziona. Nie dość, że trzeba dzwonić czym prędzej do banku, żeby zastrzec kartę, to jeszcze musimy w takim przypadku zawnioskować o wydanie drugiej karty. Na szczęście w większości przypadków wydanie duplikatu jest darmowe. A co w przypadkach, kiedy zauważymy nieprawidłowości z obciążeniach naszego rachunku np. po wypłacie środków z bankomatu?
Jak złożyć reklamację karty płatniczej?
W związku ze zniszczeniem lub zaginięciem karty do konta nie ma ściśle określonych wymogów co do sposobu powiadamiania o tym banku. Istotne jest to, że wystawca karty ma obowiązek przyjąć i zarejestrować każde zgłoszenie, zarówno jeśli zrobimy to przez e-mail, jak też przez telefon. Oczywiście droga telefoniczna jest najszybsza i najbardziej bezpieczna, dlatego dla naszego spokoju powinniśmy (w miarę możliwości) korzystać właśnie z tek drogi komunikacji. Na infolinie banków w tej sprawie możemy zgłaszać się przez całą dobę. W przypadku zażaleń na nieprawidłowe - według nas - rozliczenia operacji dokonanych z użyciem karty, można zgłosić ten fakt telefonicznie, ale czasem będzie wymagane również złożenie pisemnego wniosku o zwrot niesłusznie pobranych z naszego rachunku należności.
Rejestr zgłoszeń
Rzecz jasna istnieją pewne elementy, które rejestr zgłoszeń musi zawierać, aby zareklamować kartę skutecznie. Koniecznie do zgłoszenia należy załączyć dane o: osobie, która dokonała zgłoszenia, numerze karty, dacie, godzinie i minucie zgłoszenia, a także o okolicznościach, w jakich operacja została błędnie zaksięgowana. Pamiętajmy, że każde zgłoszenie musi być przez bank potwierdzone. O sposobie potwierdzania mówi wcześniej wspomniana umowa o elektronicznych instrumentach płatniczych.
Kiedy zareklamować kartę?
Sytuacje, które najczęściej wymuszają reklamowanie karty to zauważenie nieprawidłowości we wpływach lub obciążeniach salda. Nasza reklamacje powinna być przez bank rozpatrzona niezwłocznie, jednak prawo do jej złożenia w przypadku nieprawidłowości na saldzie mamy w ciągu maksymalnie 14 dni od zauważenia niezgodności. Umowa o kartę płatniczą może skrócić ten okres, nie może go natomiast wydłużyć.
Pamiętajmy, że bank nie może odmówić nam przyjęcia reklamacji, a także, że my sami powinniśmy zadbać o to, żeby zgłoszenie było przyjęte zrozumiale i przede wszystkim szybko. Od tego może przecież zależeć stan naszego portfela.