Mimo iż coraz częściej korzystamy z kart kredytowych, rzadko kiedy dysponujemy wystarczającą wiedzą na ich temat. Doradca bankowy podczas rozmowy z przyszłym właścicielem karty nie zawsze zdąży wspomnieć o wszystkich istotnych faktach, jakie powinniśmy poznać, by móc bezpiecznie korzystać z tego rodzaju produktu. Z tego powodu sami powinniśmy w porę dowiedzieć się tego, co może się przydać w nieoczekiwanych sytuacjach. Z pewnością jednym z elementarnych zagadnień, które musimy poznać, jest wiedza na temat tego, jak zastrzec kartę kredytową.
Karta kredytowa jest swego rodzaju limitem kredytowym, którego wysokość ustala bank na podstawie zdolności kredytowej. Procedura wyznaczania maksymalnego dostępnego limitu jest analogiczna do procedury udzielania kredytu konsumenckiego. Aby wydać kartę kredytową, bank musi uznać wnioskującego o nią klienta za wiarygodnego, co - skrótowo ujmując - będzie świadczyło o jego wypłacalności. Gdy otrzymamy już kartę, od razu możemy z niej korzystać. Tylko czy aby na pewno wiemy, jakie działania należy podjąć w momencie zgubienia bądź kradzieży karty kredytowej? Jak prawidłowo zastrzec kartę, gdzie należy się udać po pomoc i jak zabezpieczyć udostępnione na niej środki przed złodziejem?
Jak uchronić się przed kradzieżą karty?
Wielu konsumentów popełnia kilka podstawowych błędów, które zwiększają ryzyko utraty kart płatniczych. Większość z nas w dalszym ciągu - mimo przestróg dawanych podczas rozmaitych kampanii informacyjnych - nosi wszystkie posiadane karty (kredytowe i debetowe) w jednym miejscu - w portfelu, wraz z gotówką. I to nawet wówczas, gdy z części z nich praktycznie nie korzystamy. Zadziwiające jest również to, że statystycznie co czwarty użytkownik kart kredytowych bez zastanowienia udostępnia je osobom trzecim. Między innymi z tych właśnie powodów powinniśmy już podczas podpisywania umowy o kratę zwrócić szczególną uwagę na limity dzienny operacji gotówkowych i bezgotówkowych, ustalając je na stosunkowo niskich poziomach (zawsze można je w razie nagłej potrzeby zwiększyć podczas kontaktu telefonicznego z infolinią banku, przez Internet lub w trakcie osobistej rozmowy z doradcą w oddziale).
Jak zastrzec kartę kredytową?
Zastrzeżenie karty kredytowej powinno nastąpić bezzwłocznie po tym, gdy tylko zauważymy jej brak. W pierwszej kolejności należy zadzwonić na infolinię banku - każdy z nich na oficjalnej stronie internetowej udostępnia (z reguły dedykowany) numer telefonu, przeznaczony do kontaktu w celu zastrzegania kart płatniczych. Dzięki temu połączenie z konsultantem następuje znacznie szybciej, niż gdyby łączyć się ze standardową infolinią, gdzie kolejki oczekujących na połączenie są zwykle dość długie. Warto w ramach przezorności zapisać numer odpowiedniej infolinii w pamięci naszych telefonów, by nie tracić cennego czasu na poszukiwanie go na stronie banku wówczas, gdy stanie się potrzebny. Po zastrzeżeniu karty zgłośmy fakt kradzieży (jeśli wiemy lub podejrzewamy, że kartę nam skradziono) na policję. Dzięki obu zgłoszeniom będziemy mieć pewność, że nie przyjdzie nam odpowiadać finansowo za wyłudzenia dokonane z użyciem karty, jakie mogłyby nastąpić po jej zdobyciu przez złodzieja. Właśnie z tego powodu jak najszybsze powiadomienie banku i policji o utracie karty odgrywa kluczową rolę.
Gdy karta zostanie zastrzeżona, jest natychmiastowo anulowana przez bank i od razu możemy złożyć wniosek o wydanie kolejnej. Musimy przy tym pamiętać, że jeśli karta jedynie się zagubiła, a my po pewnym czasie ją odnajdziemy, nie będzie możliwości przywrócenia tego konkretnego egzemplarza do użycia.