Karta do konta bankowego to wygodne narzędzie płatnicze, z którego możemy korzystać na co dzień, choć tylko przez określony czas. Każda karta ma swój termin ważności, po którym przestaje działać.
Karty debetowe to narzędzia płatnicze oferowane do rachunków osobistych. Karty umożliwiają ich właścicielom wypłacanie pieniędzy z bankomatów, zakupy bezgotówkowe (teraz również bez wpisywania PIN-u) w punktach usługowo-handlowych, a także zakupy przez Internet. Rozpowszechnienie i funkcjonalność kart bankowych jest tak duża, że stały się one dla nas niezbędnym elementem portfela.
Okres ważności karty
Karty bankowe nie mają nieograniczonego czasu przydatności. Termin, do którego karta będzie aktywna (pamiętaj o aktywacji karty po jej odebraniu), jest nadrukowany na samej karcie - dokładnie jej awersie, czyli przedniej stronie - w prawym dolnym rogu). Warto o tym pamiętać, aby nie być później zaskoczonym faktem, że ponieważ straciła ważność, nasza karta nie działa i nie jesteśmy w stanie wykonać transakcji. Poniżej przedstawiamy informacje na temat okresu ważności różnych kart.
Karty tymczasowe
Najkrótszy okres ważności dotyczy kart tymczasowych. Są to karty, które można pobrać w banku wtedy, kiedy nie możemy czekać na kartę standardową. Karta tymczasowa nie jest kartą imienną. Jednocześnie pozwala na standardowe realizowanie transakcji bezgotówkowych i wypłaty z bankomatów. Takie karty mają krótki okres ważności wynoszący 1 rok.
Karty tego typu udostępnia m.in. Alior Bank oraz wybrane banki spółdzielcze.
Karty standardowe
Karty standardowe, czyli karty imienne, to karty, które są do nas wysyłane z banku w okresie do 14 dni. Kartę standardową należy podpisać, aby była ważna. Pozwala ona na pełną paletę funkcji (wypłaty, wpłaty, zakupy bezgotówkowe). Okres ważności takiej karty trwa zwykle 3-5 lat. Dokładny czas użytkowania karty zależy od polityki przyjętej przez nasz bank (np. karta Visa w ING Banku Śląskim ważna jest aż przez pięć lat).
Sytuacje wyjątkowe
Nasza standardowa karta może być aktywna krócej niż przewidują to standardowe procedury. Dzieje się tak w sytuacjach wyjątkowych, np. gdy nasz bank zmienia operatora kart. Wtedy będziemy zmuszeni do zmiany karty. Bank przyśle nam nową kartę, a stara nie będzie nam pozwalać na wykonywanie tradycyjnych operacji.