Kasia111 napisał
Aktualnie uczę się rachunkowości i mogę pani doradzić, aby zdecydowała się pani na taką osobę (lub biuro), które ma ubezpieczenie oc.
Każdy księgowy może sobie kupić takie, więc wielu je ma.
Oczywiście karę nadal dostanie Pani, ale później na drodze cywilnej może pani dochodzić odszkodowania. Jeśli księgowy ma ubezpieczenie, to ubezpieczyciel pokryje karę.
Czy ktoś wie jednak, czy oprócz tego właściciel firmy dostanie jeszcze jakieś dodatkowe odszkodowanie?
Zawsze należy się pytać o OC zawodowe. Mamy na rynku dwa typy ubezpieczeń: obowiązkowe OC przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i obowiązkowe OC doradcy podatkowego. W pierwszym przypadku podstawą prawną jest m. in. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16.12.2008 r. (Dz. U. nr 234, poz. 1576 z 30.12.2008 r.), w drugim Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 04.12.2003 r. (Dz. U. nr 211, poz. 2065 z 12.12.2003 r.). Rozporządzenia powyższe wydane zostały na podstawie Ustawy z dnia 22.05. 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFK i PBK. Zakres tych ubezpieczeń określają powyższe akty prawne. Na czym polega takie ubezpieczenie? W razie szkody wyrządzonej przez Ubezpieczonego osobie trzeciej, odszkodowanie które jest zobowiązany świadczyć na rzecz poszkodowanego, wypłaca Ubezpieczyciel – oczywiście Ubezpieczyciel odpowiada tylko w granicach OC ubezpieczonego sprawcy. Oznacza to, że odpowiedzialność ZU powstaje tylko i wyłącznie wówczas (tylko i wyłącznie w zakresie), w jakim za szkodę odpowiada Ubezpieczony. Wypłata odszkodowania następuje albo na podstawie uznania, albo na podstawie ugody, albo na podstawie orzeczenia sądowego.
Reasumując, odpowiedzi na wszelkie pytania znajdzie Pani w w/w aktach prawnych.